Khamis, 26 November 2009

‘Jangan kata tidak boleh’

Oleh Hayati Ibrahim
ya_t@hmetro.com.my


PUTRAJAYA: “Seorang guru mesti sanggup kerja lebih daripada biasa, bila diarahkan guru besar atau pengetua jangan kata tidak boleh atau tidak tahu, sebaliknya lakukan apa yang diarahkan“.

Demikian nasihat Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom kepada graduan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) j-QAF; Kursus Lepasan Ijazah Kursus Dalam Cuti Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (KDC SBK) dan Kursus Diploma Pergurusan Malaysia Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (KDPM LPBS) pada konvokesysen berpusat keempat Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) di sini, semalam.

Beliau berkata, seorang guru juga perlu mempunyai sikap mengejar kerja, bukan menolak kerja dengan memberikan pelbagai alasan kerana kebanyakan tugasan atau kerja yang diberikan guru besar atau pengetua membolehkan mereka menimba lebih banyak ilmu.

“Ketika saya menjadi guru dulu, saya tekad nak mendapatkan seberapa banyak pengalaman dan sentiasa meminta jawatan daripada pengetua dan guru besar.

“Saya memegang banyak jawatan termasuk guru kaunselor, setiausaha Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), guru disiplin dan sebagainya, jadi saya dapat merasai semua jawatan penting di sekolah,” katanya.

Alimuddin berkata, apabila seorang guru sudah memegang banyak jawatan penting, mereka mempunyai lebih banyak pengalaman, dan ia boleh digunakan pada masa depan.

“Apabila saya dilantik sebagai penolong kanan dan pengetua, saya dapat memahami apa yang dirasai guru kerana saya pernah memegang jawatan atau melakukan kerja terbabit.

“Jadi, jangan sesekali menolak tugas yang diberikan pengetua atau guru besar. Ia bukan beban, tetapi banyak pengalaman yang tidak ternilai harganya,” katanya.

myMetro: 26 November 2009

Tiada ulasan: