Isnin, 23 November 2009

Ibu bapa patut dibenar rotan anak di sekolah

Oleh Sharifah Salwa Syed Akil
inasalwa@bharian.com.my

Tindakan dianggap lebih berkesan atasi masalah disiplin

KUALA LUMPUR: Ibu bapa dan penjaga perlu diberi kuasa untuk merotan anak yang mempunyai masalah disiplin di sekolah mengikut peraturan dan syarat termasuk dilakukan secara tertutup.

Presiden Majlis Pemuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan, berkata cadangan itu bukan saja dilihat berkesan dilaksanakan ibu bapa, malah boleh diibaratkan sebagai 'pengiktirafan' kepada mereka.

Beliau memberi tiga sebab cadangan berkenan perlu dilaksanakan iaitu memberi kesedaran kepada ibu bapa atau penjaga mengenai kecuaian mereka tidak memantau kegiatan anak serta boleh juga mengetahui kelakuan (anak mereka).

"Tindakan merotan oleh ibu bapa memberi keinsafan dan kesedaran kepada pelajar. Kita pasti ini memberi kesan mendalam kepada pelajar terbabit berbanding dirotan guru.

"Tidak sepatutnya timbul soal kita mahu mendera anak mereka. Masing-masing, ibu bapa dan guru tahu apa yang dilakukan ini adalah untuk kebaikan pelajar berkenaan," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Dr Mohamad Ali berkata, cadangan itu akan dibentangkan melalui kertas kerja 'Peranan PIBG Membantu Sekolah Dalam Menangani Disiplin' pada seminar anjuran Kementerian Pelajaran 30 November ini di Klang, Selangor.

"Kita pernah mengemukakan cadangan ini beberapa tahun lalu tetapi tidak dibincangkan secara serius. Sekarang, saya berbincang dengan ibu bapa yang mahu perkara ini diketengahkan.

"Hampir 90 peratus ibu bapa yang menghadiri Konvensyen Kebangsaan Menangani Disiplin Pelajar 2007 bersetuju membenarkan hukuman rotan tetapi mengikut peraturan atau syarat tertentu, contohnya tidak dilakukan di khalayak bagi mengelak malu.

"Jika pelajar itu perempuan, ia dilakukan oleh ibu atau penjaga wanita di hadapan guru wanita dan jika mereka sedang dalam haid, hukuman itu perlu ditangguhkan," katanya.

Beliau berkata, hukuman rotan perlu dilakukan kerana dalam Islam sendiri ada mengatakan anak perlu dirotan sekiranya mereka ada melakukan kesalahan, asalkan kita melakukan perkara ini mengikut peraturan, dan dijadikan pilihan terakhir.

Berita Harian Online: 23 November 2009

Tiada ulasan: