Jumaat, 20 November 2009

Utara: Kes pecah cermin kereta makin membimbangkan

Oleh Fauzi Rahim Mustafa
bhnews@bharian.com.my

SUNGAI PETANI: Kira-kira 100 penghuni Kuarters Institut Pendidikan Sekolah Menengah Kebangsaan Ibrahim, di Jalan Kolam Air, di sini, bimbang berikutan kejadian kes pecah cermin kereta milik mereka yang semakin kerap berlaku sejak kebelakangan ini.

Mereka mendakwa, kejadian itu berlaku sejak kuarters berkenaan mula diduduki pada 2005 yang menempatkan lebih 20 keluarga.

Dalam kejadian terbaru, dua kenderaan milik penghuni di situ menjadi sasaran pencuri yang memecahkan cermin kereta bagi mengambil barang berharga yang diletakkan di dalam kenderaan itu.

Mangsa, Mohd Nasrol Abd Ghani, 27, berkata kejadian itu adalah pertama kali dialaminya sejak empat tahun menduduki kuarters berkenaan.

“Sebelum ini ada rakan yang tinggal di sini menjadi mangsa dan tidak menyangka kali ini kereta saya pula dijadikan sasaran.

“Walaupun mengambil langkah berjaga-jaga termasuk memasang alat penggera keselamatan, jenayah itu tetap berlaku,” katanya.

Katanya, cermin kereta miliknya dipercayai dipecah pencuri pada awal pagi dan hanya disedari kira-kira jam 8 pagi.

Bagaimanapun, kata Mohd Nasrol, tiada barangan berharga yang hilang daripada keretanya melainkan beberapa dokumen didapati berselerak berdekatan keretanya.

“Saya mengalami kerugian lebih RM200 untuk menukar cermin yang dipecahkan, namun bernasib baik tidak kehilangan kenderaan seperti pernah dialami seorang jiran yang kecurian keretanya awal Januari lalu," katanya.

Seorang lagi mangsa, Nazri Hassan, 54, berkata cermin keretanya sudah dua kali dipecahkan walaupun memasang alat penggera keselamatan.

“Walaupun kerugian kali ini lebih RM200, berbanding kejadian pertama dulu lebih RM2,000, saya bimbang mengenai tahap keselamatan harta benda kami.

“Penghuni di sini terkilan kerana tiada tindakan berkesan oleh pihak berkaitan berkenaan infrastruktur kuarters yang daif terutama lampu jalan dan pagar keselamatan walaupun sudah diberitahu.

“Kami juga berharap dan memohon jasa baik polis agar meronda lebih kerap di kawasan ini bagi mencegah kejadian daripada berulang,” katanya.

Berita Harian Online: 20 November 2009

Tiada ulasan: