Isnin, 23 November 2009

Guru kecewa tidak dapat tiket kapal terbang percuma

SAYA seorang guru dari Semenanjung yang berkhidmat di Sarawak. Saya ingin meluahkan rasa tidak puas hati mengenai kemudahan mengunjungi wilayah asal (tiket percuma).

Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 22 tahun 2008, melayakkan kami balik ke Semenanjung (tiket percuma) setiap tahun. Sebelum pekeliling Bilangan 22 ini keluar, kami hanya layak mendapat kemudahan ini dua tahun sekali.

Masalah yang timbul ialah saya yang berkhidmat dari tahun 2005 sehingga sekarang tidak pernah menikmati kemudahan ini. Saya terpaksa mengeluarkan wang sendiri untuk pulang ke kampung, termasuk ahli- ahli keluarga. Saya mempunyai dua orang anak. Masalahnya bukan hanya segelintir, tetapi ramai yang seangkatan dengan saya menerima nasib yang sama.

Cuba bayangkan kalau satu keluarga mempunyai anak yang ramai, maka terpaksalah kami membelanjakan beribu-ribu ringgit untuk tiket kapal terbang sahaja, sedangkan kerajaan ada menyediakan tiket percuma.

Setiap tahun saya mengisi borang lampiran A untuk mendapatkan tiket percuma tetapi sehingga sekarang tidak pernah menikmati kemudahan ini. Alasan yang diberi oleh Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Kuching, ‘peruntukan tidak ada’. Apabila saya hubungi Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), alasan yang sama diberi, ‘tunggu peruntukan’. Saya telah bosan dengan alasan ini dari tahun 2005 hingga sekarang.

Saya hairan adakah benar pihak Kementerian Pelajaran di Putrajaya memperuntukkan wang yang tidak mencukupi pada setiap tahun? Saya ada menghubungi kementerian. Alasan yang diberi ialah masalah pengurusan JPN.

Cuba bayangkan kalau separuh daripada guru di bahagian Kuching tidak dapat kemudahan ini, ke manakah wang ini disalurkan? Ini tidak termasuk di bahagian lain.

Saya berharap masalah ini tidak berlanjutan. Kepada Kementeria Pelajaran di Putrajaya, sila buat pemantauan menyeluruh.

Kuching, Sarawak

Utusan Malaysia Online: 23 November 2009

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

guru sepatutnya tidak perlu mengeluh kerana terlalu banyak manfaat yang telah disediakan oleh kerajaan untuk golongan guru berbanding jabatan dan agensi lain.