Isnin, 25 Januari 2010

Cikgu Mokhtar penerima pertama Anugerah Sasterawan Negeri Melaka


(DARI kiri), J. Nesamani mewakili suaminya, Joseph Selvam, Mohd. Faizal Musa, Mokhtar Yasin, Muhammad Hasif Mohd. Jelani dan Ilya Ireeza Noor Zehan bersama sijil penghargaan masing-masing pada Majlis Anugerah Sastera Negeri Melaka 2009 di Ayer Keroh, Melaka, kelmarin.


MELAKA 24 Jan. - Seorang pesara guru, Mokhtar Yasin, 73, diumum sebagai penerima pertama Anugerah Sasterawan Negeri Melaka bagi 2009 yang berlangsung di Dewan Seri Negeri, Ayer Keroh di sini malam semalam.

Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob menyampaikan anugerah tersebut kepada tokoh sastera dan bahasa itu pada majlis yang diadakan dengan penuh gilang-gemilang.

Hadir sama Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said; Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Sains dan Teknologi dan Sumber Manusia, Datuk Yaakob Md. Amin; Pengerusi Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (IKSEP), Datuk Mohd. Said Yusof dan bekas Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Datuk A. Aziz Deraman.

Pemilihan tersebut membolehkan anak kelahiran Sungai Rambai itu menerima cek bernilai RM7,000, trofi dan sijil penghargaan.

Anugerah Tokoh Penulis Muda pula dimenangi oleh novelis terkenal, Mohd. Faizal Musa, 36, atau nama penanya Faizal Tehrani dan anugerah Tokoh Penulis Bukan Melayu menjadi milik Joseph Selvam, 70.

Kejayaan itu membolehkan Mohd. Faizal menerima cek bernilai RM3,000 dan Selvam pula mendapat RM2,000 di samping trofi serta sijil penghargaan.

Dua pelajar sekolah, Ilya Ireeza Noor Zehan, 17, dan Muhammad Hasif Mohd. Jelani pula menerima Hadiah Galakan Penulis Remaja. Masing-masing menerima cek RM1,000, trofi dan sijil penghargaan.

Mokhtar yang dilahirkan di Sungai Rambai pada 29 Mac 1937 yang mendapat pendidikan awal di Sekolah Jepun pada 1943 sehingga menyambung pengajiannya ke Maktab Perguruan Sultan Idris (MITC) Tanjung Malim dari tahun 1953 hingga 1956.

Beliau yang terkenal dengan sajak berjudul Sepasang Lembu Tua mula menulis sejak negara belum mencapai kemerdekaan dan tidak putus-putus menulis serta berkarya sehingga kini.

''Saya pernah memenangi beberapa anugerah sebelum ini tetapi anugerah yang saya terima kali ini amat bermakna kerana inilah buat pertama kali kerajaan negeri mengiktiraf sumbangan anak jati negeri ini," katanya ketika ditemui selepas majlis tersebut.

Karya Mokhtar sering disiarkan dalam Utusan Zaman, Mingguan Malaysia, Mastika, Dewan Bahasa, Berita Minggu, Dewan Masyarakat, Dewan Sastera dan sebagainya.

Katanya, langkah kerajaan negeri mewujudkan anugerah tersebut akan menyemarakkan penulis muda di negeri ini untuk terus berkecimpung dalam menghasilkan karya bermutu tinggi.

''Bagi saya, anugerah ini wajar diadakan setiap tahun bagi menghargai mereka yang bergiat aktif dalam penulisan karya sastera dan bahasa," katanya.

Mohd. Faizal turut melahirkan rasa gembira dengan usaha kerajaan negeri mewujudkan anugerah tersebut.

''Saya juga banyak menerima anugerah sejak mula terlibat secara aktif dalam bidang ini tetapi anugerah yang saya terima malam ini cukup bermakna kerana inilah pertama kali anak jati negeri Melaka diiktiraf," katanya.

Utusan Malaysia Online: 25 Januari 2010

Tiada ulasan: