Sabtu, 2 Januari 2010

Tempoh periksa kertas soalan tak setimpal bayaran

SEBAGAI pemeriksa kertas soalan subjek kimia Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), saya berasa tertekan berikutan tindakan pihak bertanggungjawab meminta saya mempercepatkan proses menyiapkan penandaan kertas berkenaan.

Tahun lalu kami diberi masa hampir sebulan bagi menyiapkan 370 skrip jawapan pelajar. Namun, tahun ini, kami dikerahkan tenaga untuk menyiapkan hampir 270 skrip dalam masa 13 hari. Mungkin kami dapat menyiapkannya tetapi dalam keadaan tergesa-gesa kerana mengejar tempoh diberikan Lembaga Peperiksaan Malaysia.

Walaupun berlakunya penambahan kumpulan dan pemeriksa tetapi ini tidak dapat mengurangkan bilangan skrip jawapan yang diterima. Alasan penghantaran awal skrip, supaya tidak mengganggu musim persekolahan mulai minggu depan. Tetapi ada sesetengah subjek yang akan menyerahkan skrip jawapan pada minggu ketiga sekolah dibuka.

Dengan kadar bayaran RM4 senaskhah, adalah tidak berbaloi dengan kerahan tenaga dipergunakan. Sepatutnya kadar bayaran dinaikkan setimpal kerahan tenaga digunakan.

Bukannya wang jadi tujuan utama kami tetapi kami pertikaian kerahan tenaga dan kudrat kami.

PEMERIKSA LAMA,

Alor Setar, Kedah.

Berita Harian Online: 2 Januari 2010

Tiada ulasan: