Isnin, 4 Januari 2010

Lebihan pendidik tidak patut berlaku

SURAT ini adalah reaksi Majlis Dekan Pendidikan terhadap kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, dalam akhbar The Star dan Berita Harian 31 Disember lalu berkaitan lantikan guru lepasan ijazah pendidikan.

Dalam kenyataan itu, Dr Mohd Puad menyatakan penempatan graduan lulusan Sarjana Muda Pendidikan dari institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di sekolah hanya akan dilakukan berdasarkan kekosongan jawatan dan pengkhususan mereka.

Majlis Dekan Pendidikan Malaysia terpanggil untuk menjawab kerana kami rasa kenyataan ini tidak adil dan tidak tepat. Kenyataan ini juga menimbulkan keresahan dan kebimbangan di kalangan pelajar kami.

Dalam kenyataannya itu, beliau antara lain juga menyatakan wujud lambakan guru lepasan diploma pendidikan dari IPTA. Ini tidak mungkin boleh berlaku kerana kami sudah mematuhi jadual Kementerian Pelajaran yang menetapkan jumlah dan opsyen guru yang kami perlu latih.

Jadual ini dipersetujui antara Kementerian Pelajaran dan IPTA. Oleh itu, salah jika dikatakan pelatih diploma di IPTA boleh memilih opsyen yang mereka suka kerana mereka dikehendaki menduduki ujian MEdSI (Malaysian Education Selection Inventori) serta ditemu duga dan hanya mereka yang layak dalam opsyen yang ditetapkan saja, dipilih.

Adalah juga tidak tepat dan tidak adil untuk menyatakan pelatih IPGM (Institut Pendidikan Guru Malaysia) mesti didahulukan kerana pelatih IPGM dilatih untuk sekolah rendah manakala pelatih IPTA untuk sekolah menengah.

Pembahagian sekolah rendah dan menengah ini dipersetujui kabinet. Adakah ini bermakna Timbalan Menteri itu mencadangkan guru IPGM yang dilatih untuk sekolah rendah akan ditempatkan di sekolah menengah juga?

Beliau juga dikatakan membuat kenyataan yang IPTA bertanggungjawab untuk melatih guru-guru sekolah swasta. Kami tidak pernah melatih guru untuk sekolah swasta. Oleh itu kami tidak pasti daripada mana Timbalan Menteri mendapat maklumat ini.

Kami daripada dulu lagi hanya melatih guru untuk Kementerian Pelajaran berdasarkan sasaran ditetapkan sendiri oleh Kementerian Pelajaran. Oleh itu kami tidak faham bagaimana lebihan guru ini boleh berlaku.

Hanya IPTA saja yang melatih guru siswazah sehinggalah 2008 apabila IPGM ditubuhkan. Kami sudah berkhidmat dengan penuh dedikasi kepada negara ini sekian lama. Kami mempunyai infrastruktur dan tenaga pakar.

Dengan kata lain, kami mempunyai kelengkapan yang lengkap, pengalaman, kemahiran dan pengetahuan untuk melatih guru siswazah yang berkaliber. Inilah sebabnya kerajaan melaburkan dengan memperuntukkan begitu banyak kewangan bagi membina kapasiti kami, tetapi malangnya kapasiti ini tidak digunakan sebaik mungkin.

PROF DR ABDUL RASHID MOHAMED,
Pengerusi Majlis Dekan
Pendidikan Malaysia.

Berita Harian Online: 4 Januari 2010

Tiada ulasan: