Rabu, 20 Januari 2010

NUTP syor garis panduan lengkap

Oleh Muhammad Apendy Issahak
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: Satu garis panduan lengkap dan adil perlu diwujudkan oleh Kementerian Pelajaran dalam melaksanakan program penempatan semula guru Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris bagi mengelak penyalahgunaan kuasa oleh pihak tertentu.

Menurutnya, pelaksanaan program berkenaan yang bertujuan memartabatkan Bahasa Malaysia dan memperkukuhkan Bahasa Inggeris mula dilaksanakan pada sesi persekolahan tahun ini dan sebagai permulaan ia dilaksanakan di Selangor sebelum diikuti negeri lain.


“Tiadanya garis panduan yang jelas serta koordinasi antara kementerian dengan pihak sekolah mengakibatkan ada guru teraniaya dan dipindahkan sekolah tanpa alasan kukuh.


“NUTP terima tidak kurang 10 aduan daripada guru yang dipindahkan dan antara lima atau enam mengenai salah guna kuasa guru besar atau pengetua yang mengambil kesempatan daripada program berkenaan bagi mengeluarkan guru yang tidak disukai dan bermasalah di sekolah.


“Lebih teruk, guru yang ditukar itu bukan guru subjek terbabit tetapi mungkin disebabkan ada konflik antara mereka pihak atasan ambil peluang tukar guru berkenaan ke sekolah lain,” katanya Kata Hashim, ada juga guru yang menerima arahan bertukar dalam masa terlalu singkat dan bagi yang berkeluarga mereka menghadapi tekanan kerana perlu menguruskan banyak perkara. Selain itu katanya, terdapat beberapa perkara lagi dihadapi guru berkenaan dan apabila dipersoalkan kepada pentadbir sekolah, mereka mengatakan ia arahan pihak atasan atau kementerian.

myMetro: 20 Januari 2010

Tiada ulasan: