Khamis, 14 Januari 2010

JPN Sarawak ketepikan faktor keluarga pindah guru

SAYA ingin meluahkan rasa tidak puas hati berhubung kriteria perpindahan guru antara bahagian di Sarawak. Isteri saya berkhidmat di sekolah rendah pedalaman yang tiada kemudahan air serta elektrik mohon perpindahan pada 2009 sebanyak dua kali atas sebab keluarga, anak, mengikut suami dan kesihatan.

Namun ia tidak diluluskan. Rayuan kami selepas itu juga gagal. Ini menimbulkan rasa tidak puas hati terhadap Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Sarawak dalam membuat pemilihan perpindahan. JPN Sarawak patut mengutamakan hubungan keluarga daripada masalah lain.

Seorang pegawai memberitahu, mereka lebih pentingkan pelajar berbanding keluarga.

Apakah JPN bertanggungjawab jika berlaku masalah dalam keluarga seperti perkelahian, perceraian atau keselamatan kerana suami dan isteri berenggang sejak sekian lama?

Pegawai terbabit turut memberi alasan tiada kekosongan sekolah di Kuching. Anehnya jika tiada kekosongan mengapa setiap tahun Kementerian Pelajaran boleh menghantar lepasan baru institusi perguruan atau guru sandaran ke sekolah terbabit?

Isteri memohon berpindah kerana saya dan anak berada di Kuching untuk memudahkan segala urusan selain mengurangkan kos perbelanjaan, kesihatan dan keselamatan kami.

Dalam sebulan, dua tiga kali saya membawa anak berusia sembilan bulan berjumpa ibunya untuk merapatkan hubungan kami. Harap JPN Sarawak mempertimbangkan masalah ini.

Ada ketikanya guru berkhidmat setahun sudah layak berpindah ke negeri asal. Janganlah jadikan profesion ini punca perpecahan keluarga.

SUAMI MENGELUH,
Sarawak.

Berita Harian Online: 14 Januari 2010

67 ulasan:

mashark berkata...

Kesian nyer kene bwa bawa bby jumpe ibu...Tolong la JPN pertimbangkan kes2 cmni..demi keharmonian sebuah keluarga..

Tanpa Nama berkata...

saya bersetuju dengan keluhan rasa hati saudara. sebab saya juga seorang suami yang menghadapi masalah yang sama dengan saudara. mungkin apabila berlaku sesuatu yang tidak diingini barulah mereka JPN ni mahu bertindak.

richman berkata...

Saya simpati dengan nasib saudara.JPN Sarawak perlulah prihatinlah dengan kebajikan guru-guru kita sebab tekanan ini boleh mempengaruhi tugas dan pentadbiran di sekolah.Ada juga kes guru yang dipindahkan ke sekolah lain walaupun tiada memohon perpindahan tetapi masih lagi di kawasan pedalaman.Bila lagi nak gunakan sistem guru bandar bertukar-tukar bertugas di pedalaman.Jangan ingat guru pedalaman selesa sangat atau tamak dengan elaun pedalaman.Cubalah dulu.

Tanpa Nama berkata...

salam..saya juga merupakan salah seorang dpd guru yg malang.sudah 4 kali sya mohon utk pindah mengikut suami di kota samarahan..sekarang saya mempunyai seorang anak yg berusia 4 bulan.betapa susah menjaga anak yg masih kecil seorang diri..ke mana jua saya pergi,saya merasa seolah2 ank saya ni lahir tanpa seorang ayah..saya pn pelik,kenapa susah sgt nk luluskan perpindahan saya.saya pn nktgk juga ank saya membesar disamping ayah dia..kenapa pihak JPN SARAWAK ni terlalu KEJAM..

Tanpa Nama berkata...

kenyataan orang tanpa nama ni biasa hanya pentingkan diri sendiri. ni lah bila anggap diri tu betul sangat lah tanpa dia fikir guru lain ada yang lebih sukar dari apa yang dia alami tapi tak bising macam dia ni. kalau niat untuk jadi seorang pendidik untuk mendidik anak bangsa tak ada, lebih baik tak payah jadi seorang guru lah. memalukan profesion perguruan sahaja. berani kah ? tak payah lah jadi seoarang guru kalau asyik fikir nak pindah dan fikirkan kepentingan diri sedang ada orang lain yang lebih berminat dan layak utk memohon jadi seorang guru tapi tak berjaya.SPS JPN tak perlulah layan guru yang memalukan profesion perguruan macam orang ini.

arifin matang jaya berkata...

kau ckap org tanpa nama,kau pun sama tak cerdik.. Memang org sarawak bodo, jpn sarawak lg la, dorang perangai cam org kapir,lgpun rama org kapir kt situ, sistem cam taik, tp nk rakyat srawak pndai, mcm mana nk pndai hdup pun tak berkat, mana boleh dahulukan pelajar? Ko blaja mana ni? Kalo family & pelajar,keutamaan msti pergi pd family.cntoh anak ko nk mampus,dlm msa yg sama ada anak murid pakai cwat ko pun nk mampus gak,yg mana ko tolong? Ko tolong anak murid ko,memang ko manusia plg dayus la dlm dunia ni! Ckap jgn nk ikut sdap je,ko xrasa,ko xtau. Aku sokong rayuan org kt atas,aku berperikemanusiaan. Brapa ramai yg bujang rilex je dpt pndah,siap dpt belakang rumah lg,siap bleh bukak cwngan bisnes lg.tp yg brmsalah anak bini xda pun nk beri keutamaan! Memang jpn sarawak ni bodoh! Sma cam org atas aku ni komen,sama bodoh,xbrperi kmanusiaan mcm setan.xmalu ngn binatang.

Murshid musa berkata...

shem,yup i sokong. Kena cek latar belakang keluarga, seperti yang masih ada ibu tua, atau bapa yang sakit, jauh dari anak isteri. Jangan jadi yang kes yang anak kena bunuh, bapa tahu 2 hari selepas anaknya mati, itu pun selepas cuba menghubungi tak dapat2. Nak balik kena cari tiket, transit sana sini pula, ya allah kesian. I harap jpn mempertimbangkan kes2 seperti ini. Jangan fikirkan yang ANDA SEORANG SAJA YANG BERHAK UNTUK HIDUP, ORANG LAIN JUGA ADA HAK. Jangan nanti bila anda berhadapan dengan allah di padang mahsyar, anda dituntut haknya di situ yang kemudian anda dijerumuskan ke dalam api neraka.na'uzubillah.

Tanpa Nama berkata...

JPN sarawak memang bodoh pun...kt SARAWAK ni untuk pengetahuan semua pembaca; semua orang kt jabatan tu adalah GURU2 yang bermasalah disiplin, undang2 dan segala macam hal lagi. Dia org ni psiko. mana ada perasaan. ikut rasa tekak sendiri jek..Hanya 1/3 je GURU yg duduk di jabatan ni yg baik. selebihnye memang macam taik. cakap pandai la.. pukul 10 dh duduk lepak kt kedai kopi. pukul 3 ptg br masuk pejabat. bila kita utarakan masalah cakap tu la.. ini la... cakap pandai la...sepatah haram x blh percaya..dia org bukan pernah mengajar di pedalaman pun...dr posting dulu sampai nak pencen masih di kawasan yang berdekatan. x percaya cuba kita tanye dia orng..hehe.

Tanpa Nama berkata...

arifin matang jaya,,kalo kau berani cakap macam apa yg kau tulis, cakap lah dengan pengarah JPN sarawak. tak tau la kau ne seorang guru atau sebaliknya,,,mangkok hayun,,, pengecut.kau jangan main sentimen orang sarawak kerana kau tu lebih bodoh daripada itu.engkau ni bercakap gini pasal tak dpt transfer la kemudian kau salahkan org lain dan hina orang sarawak.kalau kau betul sangat emel apa yg kau tulis ni dgn JPNS.kau bacul dan pengecut, luahkan perasaan dalam blog ni buat apa. kau jangan hina orang sarawak.

Tanpa Nama berkata...

Sabar.... bukan rezeki kita. Kalau dapat pindah rezeki kita. Mungkin ada hikmahnya kita tak dapat pindah. Mungkin Allah menguji kesabaran kita berkeluarga. Mungkin Allah nak uji kesabaran suami kita, mungkin Allah nak menguji kesabaran kita yang lain. Mungkin Allah nak tambah rezeki kita. Ada hikmah disebaliknya. Tak ada Allah ciptakan, susunkan sesuatu tanpa hikmahnya. Renung-renungkanlah.

Tanpa Nama berkata...

Waktu ni isteri aku sedang sarat mengandung 7 bulan lebih di Mukah berseorangan...Dulu mohon pindah ke Sibu mengikut suami x dpt...alasan Sibu dah penuh...Mohon pindah balik ke negeri asal kami untuk dekat dgn family dan anak2 lagi laa x dapat...skrg ni aku sdg mohon mengajar sementara di Sibu sehingga bersalin hujung bulan Febuari...klu ini pun x dapat juga,aku turun pi JPN...

Anak Sarawak berkata...

Assalamualaikum arifin matang jaya yang bijak pandai.
jangan salahkan orang sarawak atas alasan tidak dapat berpindah. kami sebagai warga sarawak memang menghormati orang semenanjung. Disebabkan sikap seperti anda kami memang terkilan. Sepatutnya saudara salahkan KPM di Putrajaya yang agihkan kouta guru ke seluruh negeri. Saudara patut salahkan KPM kenapa hantar korang kat sini. JPN Sarawak hanya jalankan tugas pihak atasan di KPM. Sepatutnya KPM tak patut paksa orang macam korang ke Sarawak. Sepatutnya KPM buat dasar siapa yang sukarela nak berkhidmat di Sarawak saja yang dihantar ke Sarawak. Renungkalah, kalau disebabkan kekosongan guru yang banyak di Sarawak, adakah saudara akan menjadi guru? Sepatutnya bersyukur jadi guru. Ada anak Sarawk yang ingin jadi guru tak dapat disebabkan kouta yang ditetapkan oleh KPM selama ini. Lihat sahaja mana2 IPGM Sarawak, kadang2 satu kursus tu dimonopoli oleh orang semenanjung. mana pergi anak sarawak? adakah sudah pupus? lain kali biarlah berbahasa. Kami warga sarawak melayan anda semua dengan baik? persoalannya adakah kami akan dilayan dengan baik bila kami berada di semenanjung? wassalam

A ZHAFRY MOHD ZAIDI berkata...

saya bersimpati kpd guru2 yang berkeluarga duduk jauh dari pasangan suami/isteri lebih2 lagi jauh dengan anak.kita akan katakan "dia" mengada2, manja, xtahan cabaran dll. tapi bila sampai tahap yg terpaksa berpisah hdup dengan "ANAK", kita sendiri boleh bayangkan betapi peritnya hati,perasaan membesarkan anak seorang diri tanpa ayah/ibu di sisi. YA ALLAH tolonglah beri kami kekuatan hidup berjauhan dengan pasangan kami ISTERI/SUAMI/ANAK2.Kita xkan terasa/xdapat nak rasa sepertimana saudara kita rasa sbb kita tidak berjauhan dengan keluarga kita lebih2 ANAK. Hari ini hari "dia" kena tempuh segala macam ujian/cabaran. Tapi hari2 lain kita tidak tahu kalau kena diri sendiri untuk tempuh sebagaimana "dia" tempuh kehidupan tanpa suami/isteri di sisi. Ya Allah tolonglah hamba2 yang seperti "dia"... AMIN...

Tanpa Nama berkata...

mmg terlalu ramai org yang nk bertukar...terutama yg nak blik ke smnanjung...sy pun mngalami nsib yg sama...dah ckup tempoh 5 thn berkhdmat...kami pun ada khdpan.. sy dah korbankn taggjwb sy. ibu sy ibu tunggal...tnggal sorg kat semenanjung...hari2 col...sgt risau keselamatan dia...bygkan dia terpksa bdepn dgn smua kmgknan seorg diri..nk bwk dtg sni mmg saper pn xnak...buat rayuan...alih2 alasan xkukuh...gila ke aper...xkan nk tunggu org tua tu nazak dulu..bengong la...keutmaan utk suami istri...yg stahun dtg...trus kawin, alasan xnak dok cni...snang2 je dpt pndah...hbs saya yg lama ni...asyik tgk org kluar msuk jer...saper tak geram...yg sakit hatinya asal kluar ada je guru baru yg masuk...aper salahnya lepaskn saja...xfaham dgn JPN...

Madih berkata...

Hmm... ni ape ni. Isunya antara famili atau tugas rasmi. Jika benar sayangkan keluarga, resign aje jadi guru. Biar anak jati Sarawak yang mengisi kekosongan jawatan yang memang sepatutnya untuk kami.

Tanpa Nama berkata...

Siapa yang pandai tolong jawab soalan saya...
Sebenarnya yang bertanggungjawab melulus/tidak melulus permohonan pindah? KPM atau JPNS?
Apakah prosedur dan kriteria sebenar supaya permohonan tersebut diluluskan?
dan siapakah yang meluluskannya?

Tanpa Nama berkata...

"Tanpa Nama berkata...
kenyataan orang tanpa nama ni biasa hanya pentingkan diri sendiri. ni lah bila anggap diri tu betul sangat lah tanpa dia fikir guru lain ada yang lebih sukar dari apa yang dia alami tapi tak bising macam dia ni. kalau niat untuk jadi seorang pendidik untuk mendidik anak bangsa tak ada, lebih baik tak payah jadi seorang guru lah. memalukan profesion perguruan sahaja. berani kah ? tak payah lah jadi seoarang guru kalau asyik fikir nak pindah dan fikirkan kepentingan diri sedang ada orang lain yang lebih berminat dan layak utk memohon jadi seorang guru tapi tak berjaya.SPS JPN tak perlulah layan guru yang memalukan profesion perguruan macam orang ini."

Orang ni memang tak ada perikemanusiaan ka spesis katak bawah tempurung ka memang dilahirkan dungu? Boh nak pusing ke cerita org semenanjung dgn org swak la..back to topik. Mun kau org Swak,gne rasa mun kau keja di kch then bini kau ngajar di kwsn long nak sik dpt di tipon,sik ada air paip,bekalan elektrik apa suma ya? Sik bingung ati kau ka? Gne mun nya sarat bunting? Mun nya dah beranak kecik,sik kan anak tinggal kch,bini pegi long? Sepa nak nyusunya? Mun di embak cnun,gne nak jaga nya?

Tanpa Nama berkata...

Jadi la guru yg jaga SOLAT....

Tanpa Nama berkata...

Jadi la guru yg jaga SOLAT ???....boleh terangkan...kawan. apa kaitan.

ini baharu betul, saya tambah..Jadi la guru yg jaga SOLAT....dan anggap kerja sebagai ibadah dan penuh komitmen dan tanggungjawab.

berdasarkan pengalaman saya, kisah benar. ada guru yang betul2 jaga solat, puasa sunat, tapi mengabaikan tanggungjawab sebagai guru, contohnya, masuk kelas lambat dan keluar kelas awal, mengajar buat kerja berkaitan tugas sambil lewa, merunggut banyak jika diberikan kerja, yang peliknya kalau menyentuh kewangan bersemangat, saya bukannya alim sangat tapi berusaha untuk menjalankan tugas sebaiknya. mengikut cerita indonesia yang saya tonton. solatnya itu tidak sampai ke hati. fikir2kan lah. wassalam.

Tanpa Nama berkata...

Salam...

Kepada guru-guru yang tak dapat berpindah, janganlah emosi dan bertindak keterlaluan menyalahkan JPN Sarawak...

Seharusnya guru-guru sekalian besyukur kerana terpilih menjadi guru...Ingat lagi tak semasa kalian berikrar sewaktu pelantikan guru-guru sekalian telah berjanji akan menumpahkan seluruh tenaga dan usaha anda kepada tanah air tercinta...kalau rasa tak sanggup berjauhan dengan keluarga, isteri tersayang, suami tercinta tak perlulah memohon sebagai seorang guru kerana implikasi nya adalah seperti yang guru-guru sekalian alami sekarang..inilah ertinya pengorbanan...

Tak semestinya, tinggal berdekatan hubungan suami isteri, anak beranak akan baik selalu dan tidak semestinya tinggal berjauhan akan membawa kepada perceraian/perpisahan? Bukankah ada pepatah melayu ada mengatakan.."sayangkan isteri, tinggal-tinggalkan???".....

Tanpa Nama berkata...

Mun rasa x mok jadi cikgu, iboh jadi cikgu..jadi benda lain.... jadi pokok kayu ka, jadi badak sumbu kah, semut api ka..apa2lah yang x perlu mohon tukar2, x perlu dipindah2... buang masa jak jadi cikgu...

Patut miak knek tok banyak tuyuk..duhal dapat cikgu mcm ktk org yang x ikhlas mengajar duhal...
Nama jak ada degree, tapi bengap x abis2...

Tanpa Nama berkata...

Orang Sarawak yg kene posting kt semenanjung x nak balik Sarawak dah..sbb semenanjung best..so..org semenanjung la yg kene mendidik anak-anak Sarawak..

A ZHAFRY MOHD ZAIDI berkata...

kalau rasa ulasan yang betul jangan lupa letak nama. xperlu takut. xde sapa cari pun.. rumit sungguh kes2 macam nie..apa pun bergantung rezki ALLH...Qada' Qadar Allah.. Allah menetukan.. WAMAKARU WAMAKARALLAH WALLAHU KHAIRUL MAKIRIN...kita merancang, allah jua merancang..tapi rancangan Allah lagi hebat...renungkan2kan lah..bersabarlah..INSYAALLAH Allah bersama org yang sabar.. sayangkan isteri tinggal2kan..ish3x kurang berkenan lah pepatah tu. kalau hadis Rasulullah tu berkenan lah sebab sesuai hingga akhir zaman. tapi nie pepatah..sampai bila je relevan....dengan cabaran abad 21. sebenarnya dasar tu yang perlu dipinda... erm..memandangkan wanita sekarang rata2nya ada kerjaya. yelah xkan dah belajar tinggi2 tapi xkerja..ish3x xpatut2. ye..dasar perlu dipinda. wallahualam

Tanpa Nama berkata...

salam...

saya tidak menyalahkan sesiapa tapi pihak bertanggungjawab sepatutnya peka & mengambil tindakan yang sewajarnya. Macam saya, 3 tahun duk hulu kat baram miri, jauh dari suami & 2 anak, 6 kali minta pindah, 6 kali ditolak..sangat mengecewakan. Patutnya mereka2 yg bertanggungjawab mendahulukan guru yg berkeluarga sbb memang sudah dinyatakan dlm syarat perpindahan. Bukan sahaja tekanan kerja, saya juga tertekan dengan suami yg mendesak nak sangat saya berpindah. Saya sayangkan profesion ini sbb saya suka jd GURU & saya sygkan keluarga saya. Tolongla...jangan jdkan profesion ini penyumbang kepada keretakan rumahtangga GURU. Bagi yg komen byk2 2..bercakapla ikut pengalaman anda, sekiranya tidak kena batang hidung anda sendiri, JANGAN bercakap!!

Tanpa Nama berkata...

kalau KPM dah tak nak beli nama korang jangan salahkan JPNS pulak..org sarawak le guru apa kamu ni..berani betiul kamu ni ye.. betul juga kalau berani face 2 face jumpa pengarah habis cerita..jumpa u punya elaun ITP RM500 tau kami org sarawak yg kamu smaki RM180 tau ebk kamu yg dibayar dulu.. jumpa pengarah..rugi tak sebab mulut power kamu ni..sabar..kita bukan ambik nama u di KPM tapi KPM yg lontar kamu ke sarawak fikirlah sendiri kata nabil pegi tanya KPM putra jaya tu...

Tanpa Nama berkata...

profesion kita adalah termulia jgn le hamburkan kata2 yg tak menyenangkan cuba u emel pengarah apa komen pengarah.betul kata anda keluarga adalah utama penting didahulukan tapi u maki hamun melibatkan org sarawak apa cerita hormat le kami org sarawak u emel pengarah je apa yg u luahkan disini lihat apa komen pengarah.akak pun kesian bila baca tapi janganlah luahkan perasaan mcm ni tak sopan kalau org lain baca ada perasaan kesian pun boleh marah tau kamu maki hamun org sarawak..fikir2 lah..rasional2.orang suka pun jadi benci menyampah kalau kamu luahkan perasaan mcm ni

Tanpa Nama berkata...

memang betul tu....saya pun setuju keluhan saudara.saya mengalami nasib yang sama.sudah dua kali saya membuat rayuan bagi pihak isteri saya,tetapi isteri saya tidak juga dapat pindah...Mengapa? Kalau berlaku sesuatu baru pihak JPN bertindak.

Tanpa Nama berkata...

Fuck org yg maki org swk! Kalau aku jumpa aku bunuh kau! Kalau nak marah sesiapapun, buat secara khusus! Bukan main tarah semua orang! Jgn cemarkan kemuliaan guru dengan sikap biadapmu sepertimana kau cemarkan maruah semua orang swk kerana mb segelintir orang yg x bertimbang rasa! Pergi jpns jumpa sendiri mereka yg berkenaan. Maki jika perlu.. Jgn maki org swk... Kalau perlu jumpa ngan mereka yg btjwb dkpm... Maki jika perlu! Aku juga biasa terpisah jauh dari anak isteri... Isteri tinggal tpt org dalm keadaan mengandung! Sakit sorang diri sampai admit, jg semua anak dari sekecik 8 bulan, byk berdoa, zikir, solat hajat, usaha jgn putus! Mintak elok2 insyallah dapat! Ingat kalau kita sakit dicubit orang lain juga sakit dicubit, kalau kita selesa diusap orang lain juga begitu! Yg penting jgn menyusahkan orang lain, jgn maki orang lain ssuka hati! Main sedap mulut je! Aku x suka maki orang kalau dah sampai tahap maki spt ini aku akan bunuh je org tu! Halal darahnya bagi aku sukati je kafirkan orang!

A ZHAFRY MOHD ZAIDI berkata...

Astagfirullahal Azim... kot marah sangt2 xkan sampai nak bunuh orang. ni kes ugutan dan boleh di dakwa ..kanun keseksaan. 5 tahun penjara.. yg memberi nasihat kena kawal emosi supaya tidak tersasar..

Tanpa Nama berkata...

Cikgu2...kalau semua kemahuan nak diikut, susahlah.semua nak duduk dekat bini, anak. nanti kena adakan sekolah 1bini.Dalam jalankan tugas biasalah. berjauhan adalah satu cabaran. tapi jabatan pun kena lihat keadaan ini secara adil dan praktikal.Kena ada win win situation.guru menang murid menang.

Guru lama

Tanpa Nama berkata...

Salam...
Blog ni sepatutnya diguanakan secara ilmiah. sebab penggunanya adalah guru..pengamal ilmu. so menulis pun kena secara berilmu.pelajar tengok pun mereka hormat.janganlah diri dikuasai oleh perasaan sehingga bahasa yang digunakan pun yang tak patut diguna oleh seorang guru.macam orang yang tak ada ilmu.pelajar baca pun ketawa. memalukan profesionalisma guru.Kepada guru yang tak puas hati, terus ke jabatan.jumpa dan bicang.Cikgu San

Tanpa Nama berkata...

apa yang penting dan utama ialah pelajar.dah nak jadi guru kenalah berkorban pok. jalankan tugas dengan seronok.kalau dah sifat memberontak, tukar ke lain pun masih macam tu juga..saya tak faham sikap cikgu2.(tak semua)asik dok ngira gaji, tukar, beban tugas.tu je pandai.jadilah guru yang guru...
Mohd Helmi Mohd Mudin.(bukan guru)

Tanpa Nama berkata...

Bismillahhirrahmanirrahim....

sya mohon maaf sekiranya koman yang sya utarakan nanti ada mengguris hati sesetengah pihak..

sya bukanlah seorg guru, tapi sebulan lg selepas komen sya ini, sya akan melangsungkan perkahwinan nun di utara, dan bakal peneman hidup sya adalah seorg bakal guru jqaf yg di tugaskan di sarawak..

bayangkan, dalam keseronokan mengatur majlis kahwin, tiba2 dapat berita supaya lapor diri di sarawak dalam masa 2 hari?? apa ni??

si bakal isteri adalah anak perempuan tunggal yg mana jikalau bertugas di sarawak, maka tinggallah si mak bapak berdua kt kg..ALLAHUAKBAR..

sya nasihatkn dia dan family dia supaya tolak je tawaran ini, sya masih mampu nak jaga kebajikan dia jika dia x bekerjaya sekalipun..insyaALLAH..

tp, apakan daya, kehendak si dia belah bahagi krana fikirkan profession guru adalah satu yang mulia dan bukanlah peluang se macam ini datang selalu..dengan berat hati sya menyokong keputusan dia samil berdoa semoga semua nya di permudahkan dan sya percaya tersembunyi hikmah di sebalik semua ini.

yang sya terkilan di sini, ramai kawan2 sya yg bujang2 dan masih solo tugas nya adalah di semenanjung..sya percaya, ramai lg se umpamanya..apabila sya ke kementerian di putrajaya, sya langsung tidak di layan..alasan nya adalah keputusan muktamad..status bujang adalah penyebab nya..ALLAH..terkilan nya sya..redha dan pasrah..

Sya sempat sembang ngan pengarah JPN penang yg kebetulan ada meeting kat kementerian, sya bg cadangan kat dia spya JPN mainkan tugas yg penting semasa calon smggu kursus di IPG, agar mengenal pasti calon yg dah berkahwin, bakal berkahwin dlm msa terdekat, dan se umpamanya..di beri keutamaan bertugas di semenanjung..

sejauh manakah kebahagian dapat di beli dgn wang ringgit??..wallahua'alam

..AMMAR..

Tanpa Nama berkata...

Dah sibuk2 gaduh ni, saya nak wat cadangan la... Cadangan yang membuatkan orang raa seronok la sikit nak duk sarawak ni... Bagi la elaun special RM2000 ke. ?. Ha... Baru lah berebut2 org nak dtg sarawak... Org x puas hati sbb xde kelebihan langsung duk sarawak utk dijadikan motivasi. Cadangan je la...

Tanpa Nama berkata...

BODOH DAN TAIK JPNS TIDAK BERPERIKEMANUSIAN

Tanpa Nama berkata...

KAMIBUKANGURUPOK

Tanpa Nama berkata...

manusia bila tidak terkena batang hidung sendiri tidak akan memahami apa yang dirasai oleh orang lain... sesiapa pun boleh bagi pendapat namun berapa ramai yang dapat membantu? Perkara perpindahan ini tidak akan menjadi masalah jika pihak terlibat melaksanakan tugas @ kerja dengan baik dan betul... namun ramai yang kerja ibarat melepaskan batuk di tangga... dan paling ramai yang tidak berlaku adil.. Jika wujud perasaan ihsan dalam diri maka perkara sebegini dapat diselesaikan dengan baik...

Tanpa Nama berkata...

بسم الله الرحمن الرحيم

tunggu dan lihat e gtukar jun 2012...adakah berpaksikan kemanusiaan atau sebaliknya... ya allah janganlah kau uji kami di luar kemampuan kami...

Tanpa Nama berkata...

assalammualikum
saya salah seorng suami kepada guru jqaf yang bertugas di sarawak disini saya ingin berkongsikan apabila setelah 8 tahun isteri saya bertugas di sarwak namun masih belum dapat bertukar.
pada tahun 2010 isteri saya telah terkena jangkitan cornea ulser yang menyebabkan mata di sebelah kiri beliau tidak dapat digunakan dengan sempurna, oleh kerana itu dia atas dasar kesihatan dan juga anak kami yang masih kecil beliau momohon untuk bertukar, namun apa yang terjadi permohonan beliau gagal.
pada 2011 isteri saya mengandung anak kami yang kedua, sekali lagi isteri saya memohon untuk bertukar namun masih lagi gagal. kebetulan saya bertugas di kuantan saya pergi sendiri ke bahagian sekolah harian di putrajaya untuk menyemak status pertukaran isteri saya, apa yang saya kesalkan nama isteri sya langsung tiada di dalam sistem di putrajaya. atas nasihat pegawai tersebut saya turun ke JPNS unrtuk mendapatkan kepastian. namun kehadiran saya langsung tidak diendahkan oleh pegawai terbabit yang asyik bercakap telefon untuk meng"adjust" penempatan anak saudara beliau yang ditugaskan di sabah.
pada hari yang laian sekali lagi saya turun ke JPNS saya di layan bersahaja, namun mereka menyalahkan putrajaya. cakap berdolak dalik..
sehingga kini isteri saya masih bertugas di sarawak. ape yang saya kesalkan JPNS cuba lah bersikap profesional dalam menjalankan tugas..
yang layak bertukar, tukarkan lah jangan berat sebelah. jangan disebbkan kepentingan korang tanggungjwab di dalam institusi kekeluargaan orang lain korang abaikan.. persoalannya adakah anda sanggup apabila setiap kali anda menelefon pasangan anda makan setiap kali itu lah anda terpaksa mendengar rintihan serta tangisan isteri dan anak anda.. namun begitu tiada ape yang anda boleh anda lakukan.. terpulang kepada individu JPNS BAIK atau pun KEJAM...

Tanpa Nama berkata...

Memang begitu..kerajaan memang tidak mementingkan sistem kekeluargaan. Bila banyak masalah sosial timbul ibu bapa dan keluarga dipersalahkan.Kalau "orang besar" dan berjawatan senang jer dapat pindah.6 bulan berkhidmat terus dapat. alasan mengikut suami.siap dapat claim elaun pindah lagi.boleh pilih mahu elaun pindah suami atau isteri. tak pakai dah pekeliling.tapi kalau orang yang suaminya swasta..nak pindah punyalah susah.kalau dapat pon tak dapat elaun pindah. alasan pekeliling yang menjerut.TAK ADIL..orang dalam pon bukan leh percaya.kena hulur cepat le perpindahan.ini kenyataan.

Marcus berkata...

Saya harap yg maki2 kat atas ni bukan cikgu. Sbb salah satu kemahiran guru adalah mengawal emosi. Apalah guna BIG kalau anda nak melenting bila dijentik sikit? Yang racism pulak, I hope you are not Malaysian. Our Malaysia is too small for narrow and congested minded for people like you. =D

amin berkata...

sabar je la kwn2. sy dh 6 tahun d sarawk. kini dilantik guru pemulihan linus. pemohonan pertukaran scra manual. apabila hntar ke jpn dia bg tau x tahu bahagian mna yg nk uruskan pertukaran saya. so pemohonan sya disimpan sj. enth la hujung thn ni aply lg. harap jgn jdi perkara yg sama.

Tanpa Nama berkata...

TUKAR KERAJAAN DAN TUKAR DASAR. GURU SEMENANJUNG NGAJAR DI SEMENANJUNG DAN GURU SARAWAK NGAJAR DI SARAWAK. APA NAK GADUH-GADUH...ERMMM TP RAMAI TAK PERTUKARAN GURU SARAWAK YG DAH KERJA DI SMNNJUNG NAK BALIK SARAWAK??? MACAM TAK DER CITER PUN MEANS CAM TAK BEST JE LA KAT SARAWAK NIE.....ERMMM....TUKAR....TUKAR...TUKAR...

Tanpa Nama berkata...

بسم الله الرحمن الرحيم

masalah birokarasi yang menyusahkan rakyat.... rakyat diakhirkan..slogan hanya JANJI MANISMU...

Tanpa Nama berkata...

Kenapa suami tinggalkan isteri kat pedalaman. kenapa tak suruh isteri ke bandar & suami di pedalaman. pentingkan diri sendiri.

Khawar Hezazy berkata...

Assalamualaikum. tak berapa ramai mengerti bahawa pihak JPN semua negeri hanya menerima arahan sahaja. tak ramai tahu prosedur perpindahan yang sebenar2nya. Dan bukan setakat 2-3 orang sahaja yang memohon untuk berpindah. Kenapa menilai sesuatu yang kita sendiri tidak ketahuinya. Perpindahan dan kemasukan guru, semuanya atas KPM dan semuanya telah dinyatakan sebagai atas KEPENTINGAN PERKHIDMATAAN. Kerana selayaknya,kita(guru) hanya diberi 2 keistemewaan. Gaji dan Berhenti kerja.

semuanya bergantung kepada niat kita. Sebelum berkhidmat, kita telah berjanji untuk sanggup ditempatkan di mana2 sahaja. Tapi, selepas ditempatkan di mana2, terutamanya di pedalaman, mulalah melenting. Macam2 alasan digunakan untuk berpindah. Anak, isteri, ibu , bapa.

Kalau mahukan kesenangan, berhenti kerja. Cari kerja di belakang rumah, berbisnes. Sedangkan berniaga itu adalah 9/10 dari sumber pendapatan. So, xperlulah meletakan kesalahan di bahu JPNS. Kalau x tahu situasi berkerja di JPNS, janganlah merungut. Di Sarawak ada 31 PPD diseluruh negeri. ada 1000++ sekolah termasuk menengah dan rendah. Ada lebih dari 5000 guru di sarawak. Takkan nak layan 1 kes, anda diutamakan. Sedangkan, ada ramai lagi guru yang benar2 kriktikal seperti terkena penyakit kronik yang perlu dipindahkan.

saya sama sekali tidak menyebelahi JPN atau mana2 individu kerana saya yakin Allah lebih tahu kemampuan saya. Di pedalaman pun, sudah 5 tahun saya mengajar. PEdalaman 3, mintak pindah berkali2. Namun masih tidak pernah dapat. Anak dah seorang, isteri mengajar di pedalaman lain. jumpanya waktu cuti. Kekuatan kami hanyalah dari Allah. Sebab rezzeki kita dah ditentukan oleh Allah.

Senang cerita, kalau tak suka berkhidmat, sila berhenti kerja. Jangan menyusahkan perkhidmatan dan kerjaan membyar emolumen anda

Tanpa Nama berkata...

JPN SArawak patutnya utamakan guru-guru dari semenanjung yang telah berkhidmat lebih 4 tahun...Tapi apa yang saya lihat dan perhatikan, guru-guru smk yang baru setahun dua berkhidmat di sarawak dengan senangnya dapat tukar ke semenanjung..malah mereka belum lagi disahkan jawatan...saya tak faham bagaimana kriteria kelulusan tukar oleh jpn sarawak. Faktor keluarga adalah penting dalam menjana modal insan yang berjaya tapi kalau dah suami isteri tinggal berjauhan dan anak pula tu, bagaimana matlamat tu nak dicapai? Faktor pengangkutan merupakan salah satu punca juga ramainya guru-guru semenanjung nak keluar dari sarawak. Setiap tahun menghabiskan ribuan ringgit semata-mata nak pulang ke kampung. Malahan harga tiket kapal terbang sentiasa tidak menentu...gaji kat sini memang banyak tapi banyak tu habis kat tiket. Memang..kalau nak jimat tak perlu balik setiap kali cuti sekolah, tunggu hujung tahun sahaja tapi boleh seseorang guru yang berkeluarga menahan rasa hati daripada pulang semata-mata nak menyelamatkan duit?? orang lain boleh berkata itu dan ini, guru ni mengada2lah sebab mereka tidak merasai perasaan guru-guru yang berpisah daripada keluarga..kadang2 saya terfikir nak berhenti sahaja daripada menjadi guru ni tapi kerana profesion guru ni mulia, saya tabahkan hati walaupun berjauhan dengan keluarga selama beberapa tahun...sepatutnya Pihak KPM dan JPN kena gunakan sistem giliran secara sepenuhnya dalam penempatan guru..

Tanpa Nama berkata...

sy jg antara mereka yg terkilan dgn kptsn kali ini.sudah 8 thn berkhidmat di sini, 7 kali mohon pindah tak dpt2 jg..anak 3 orang di bawah jagaan suami di semennjung..sdh 3 kali buat rayuan untuk dipindahkan ke mana2 neg di semenanjung tp hampa..jika rayuan kali ini x dpt jg sy akan letak jawatn utk memberi tumpuan pd keluarga.

Martin Chang berkata...

Keputusan TIDAK DILULUSKAN telah membuat kan isteri saya sangat sedih dan tertekan. Dia kini sedang sarat mengandung, namun JPN SARAWAK tidak PRIHATIN dalam Kes Isteri Saya yang sudah mohon pindah sejak 2011...Malahan,...guru yang bujang & tidak sepatutnya pindah DILULUSKAN!!!! SANGAT TIDAK ADIL..!!!

Tanpa Nama berkata...

hidup mesti di teruskan walaupun KECEWA.........

Tanpa Nama berkata...

Kesabaran manusia ada hadnya.. Klu stress xboleh juga buat kerja.kerja guru smakin mncabar, sistem baru dan krenah plajar. Rumah dan kluarga y bhgia dpt menenangkan guru.
Xkan 5 6 tahun mohon xdpt pindah. Kualiti guru akn mnurun klu berterusan kes sbegini.

Tanpa Nama berkata...

Klu da bkeluarga, klu boleh nak duduk dibandar lgkap dgn kmudahan utk ank2 spt nursery.ms bujang boleh la dok pdlaman, hya pk utk dr sndri. Klu da bkluarga sgala kmudahan pnting utk mmbsarkn ank2. Klu kat pdalaman, susah nk cr pgasuh bayi.harap faham situasi trsebut.

Tanpa Nama berkata...

seterusnya Saya Akan mohon berpindah ke hospital mental Batu 7 kuching sambil mengajar di kem askar bersebelaha n jadi pengajar nurse. Mental disturbed.n tortured.sangat kan.. mengajar org gila. Mmng jpns terus lulus berpindah..dlm sekelip mata tak bekelip..kalo yg jenis pakai kontek lens n maskara tebal mcm bibir si joli tu.. pengsan ku maskara..mmng azab dunio juga terlalu lama di stesen asal sedangkan dah boleh berpindah..berpindah lepas ni ke tebing barat..yg ckp sistem gilir mmng sakan best.. Ku bleh Jadi volunteer tadbir sistem tu wlpn kerje berlambak..seminggu x tido..dlm kelas ko tido..ko ado..mudahN yg semua2 kat atas tu sabar nong..berbanyak sabo di donia dan diakhirat jgn jadi cam aku dah pandai cakap ngan pokok n menatang..huuu Tanya Pokok apa sebab goyang..mun dah opis baru semua kena berpikir baru nong..Ada anjakan palak digma..ku setereka lak ko..jaik ati ngenang tak owang semua masok ku pun..bulu kaki ku semakin sik tumboh Gik lamak gilak di ulu nong..sik tauk ku sperma ku maseh aktif Gik kotan gilak seress..latah indah..boh jak jpns munnnnn...sidak ya penauk.. Lak ku nak meli skirt doyong k ku berenang di ulu lepas abis kelas...bengongku..

Tanpa Nama berkata...

Untuk Ariffin matang jaya...maslah satu jer...aku orang sarawak memang terkilan dengan ayat hina sebagaimana hinanya engkau....ko duduk mana disarawak?lorong berapa,no rumah?aku nak bawa ngeteh dan lepak2 jap.........

Tanpa Nama berkata...

Bukankah dah setuju rela berkhidmat di mana-mana sekolah asalkan di Msia Sepatutnya sedar tu dan rela korban utuk negara. Saya juga guru dan pernah berkhidmat (selama 5 tahun)di sebuah sekolah pedalaman yg tidak ada air bersih, bekalan elektrik dan bayang kereta pun kurang. Keadaan jalan usah cakap. Saya tak marah kerana dah janji sedia berkhidmat dan dan saya kasihan pelajar-pelajar yang serba kurang dan memerlukan kita guru untuk mendidik mereka agar satu hari nanti diharap mereka akan jadi sebijak Idris Jala. Tempat tinggal guru umpama reban ayam (sebenarnya rumah pekerja ladang sawit)dan keadaan sekolah pun daif dan serba kekurangan.Saya ni memang orang bandar. Saya memang terkilan tapi saya menguatkan hati untuk berkhimdat dan membantu anak murid kita di pedalamanan. Kalau nak cakap fasal kebajikan guru, saya hanya dibenarkan memohon Cuti Tanpa gaji untuk bersama bini yang melahirkan anak melalui 'pembedahan' Betapa sakit dalam hati saya melihat bini dalam keadaan tenat,menggadai nyawanya tetapi sebagai suami saya tidak dapat bersama menjaga dia dan juga anak sulung saya. Saya terpaksa pulang ke sekolah lagi untuk meneruskan perjuangan. Saya hanya berdoa dan memohon restu dan bantuan Tuhan tiap-tiap hari/malam. Saya percaya doa saya dijawab;bini saya kembali pulih dan sihat dan lebih-lebih gembira lagi anak saya tu sekarang menjadi doktor. Janganlah kita selalu mengeluh apabila menghadapi masalahtetapi bertenang semoga kita akan berjaya dalam perjuangan kita sebagai guru. Kita guru semua sama menghadpi masalah sama. Kalau tidak sanggup memikul beban janganlah adi guru. Jangan lupa janji kita dan jangan mementingkan kebajikan diri selalu sebaliknya utamakan kebajikan anak murid Malaysia. Salam sejahtera!Salam 1Malaysia!

Tanpa Nama berkata...

Jom guru guru yang gagal dalam pertukaran kita undi pembangkang dalam pru 13 nanti!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

saya dah banyak kali apply untuk bertukar dari sarawak ke terengganu tp masih gagal.so,saya terpaksa tinggalkan anak dan suami saya berjauhan.
jd,disebabkan permohonan saya baru baru ni pun gagal,bermakna saya dan seluruh family saya di terengganu dah bertekad berada di pihak parti pembangkang pru nanti.

Tanpa Nama berkata...

MEMANG BODOHLAH KEMENTERIAN PENDIDIKAN,KALAU DAH HATI CIKGU TAK TENANG DAN X TENTERAM MCMANA LAH KAMI SEMUA NAK MENDIDIK ANAK BANGSA SECARA IKHLAS!!!!!!!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

RAYUAN KALI NI GAGAL LAGI...!!!! SEMEMANGNYA JPN SARAWAK & KPM TIDAK PRIHATIN....ISTERI SAYA BARU SAHAJA SEBULAN BERSALIN, NAMUN RAYUAN TETAP GAGAL...KINI BERCADANG MEMBAWA BAYI KAMI KE LIMBANG...DIHARAPKAN JPN & KPM STAFF AKAN TURUT MERASAKAN KEPEDIHAN YANG SAMA SUATU HARI NANTI...

Tanpa Nama berkata...

Senang sahaja. Kalau kepala tak betul gerenti badan kat bawah pun tak betul. Fikir-fikirkan.

Tanpa Nama berkata...

Saudara arin matang jaya.Saya terkilan dengan kenyataan saudara mengatakan orang sarawak bodo, anak murid pakai cawat dan lain-lain.Saudara ni asal dari ceruk mane ah?Bbelajar kat sekolah mane?Kenyataan saudara itu amat memalukan profesion perguruan di mana seorang guru tak patut cakap sedemikian.Dulu masa temuduga bila ditanya adakah anda sanggup ditempatkan di pedalaman Sabah atau Sarawak?jawapan saudara sudah pasti sanggup kerana nak bekerja kan? tapi sekarang???baik tak payah jadi cigu lah kalau mental tak kuat.Saudara kena ingat ramai lagi cikgu-cikgu di luar sana yang mempuyai masalah yang lebih teruk dari saudara.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..suami sye tlah btugas d smjung 7 thn...dh byk kali mintak tukar ke srawak...tak dpt2...sdgkn org srawak susah nk transfer balik ke srawak..duduk kt smjung ni tak lah best sangat,coz org sini kbyakkn x suka org srawak..diaorg pandang sblah mata je...mcm la org srawak ni hina sgt..semadi mek duak laki bini diam smjung ya..

Cikgu Jizul berkata...

Assalamualaikum...sabar cikgu-cikgu. Saya faham apa yang anda alami sebab saya juga turut mengalami perkara yang sama. Saya belum lama juga bertukar sekolah pada bulan 7 hari tu. Pertama kali posting tahun 2005 ditempatkan di daerah KAPIT, status P3. Banyak benda / perkara saya dah pernah buat & belajar. Angkut tong-tong dram berisi minyak, berpuluh2 guni beras dan makanan budak-budak asrama dari bawah naik tebing berpasir/lumpur (Perih).

Bukan setakat itu sahaja cikgu, setiap minggu ditugaskan buka dan tutup janerator siap sediri angkut minyak dan isi secara bergilir-gilir dengan rakan guru yang lain. Jarak stor minyak & rumah jenset memang jauh.

Nak mandi, air hujan dalam tangki kena jimat sebab digunakan untuk memasak/minum. Musim kemarau kena mandi air sungai, tapi bukanlah sungai batang Rajang, nasib baik ada sungai berbatu dan air jernih di belakang sekolah. Alhamdulillah...

Awal tahun 2009, berniat mohon pindah antara bahagian pada hujung tahun, agar berdekatan dengan orang tersayang. Namun pada masa yang sama saya terpaksa tangguhkan hasrat sebab sambung belajar. Alhamdulillah rezeki lagi di Pedalaman walaupun syarat daripada KPM, 3 tahun tak bole mohon pindah. Akur stay 3 tahun lagi demi memajukan profesion diri.

Tahun terakhir pengajian buat pertama kalinya mohon egTukar. Iaitu pada April & September. Keputusan kecewa walaupun alasan dah kuat. Saya pujuk hati agar bersabar dan percaya ada Allah menjanjikan sesuatu untuk saya.

Tahun ke-9 mohon egTukar pada April 2013. Guru besar suruh stay setahun lagi. Saya menolak dengan cara yang baik serta memberikan alasan yang dirasakan benar. Saya tahun beliau berat melepaskan saya. Tapi beliau akur atas alasan yang saya berikan. Alhamdulillah perpindahan Jun 2013 saya berjaya. Syukur...untuk pengetahuan saya anak sarawak. Bayangkan hampir 9 Tahun berkhidmat di sekolah pertama, terlalu banyak perkara saya pelajari. Percayalah dalam kita berusaha mengusahakan sesuatu, berkat kesabaran kita itu juga yang akan menjanjikan tiket kepada keinginan kita. Memang banyak proses perpindahan ini cikgu dari kelulusan GB>PPD>JPN>KPM. Cuma kita tak tahu nama siapa yang tersenarai.

nik noor akmar berkata...

tp mmg jpn serawak bodoh pun

nik noor akmar berkata...

tp mmg kna sedar, jpn serawak mmg bodoh

nik noor akmar berkata...

tp mmg kna sedar, jpn serawak mmg bodoh

nik noor akmar berkata...

tp mmg jpn serawak bodoh pun