Jumaat, 22 Januari 2010

Timur: 20 terima anugerah guru unggul

KUALA TERENGGANU: Seramai 20 guru menerima Anugerah Guru Unggul Pendidikan Terengganu ExxonMobil 2009, yang diadakan sebagai pengiktirafan di atas sumbangan dan perkhidmatan cemerlang mereka melonjak dan memartabatkan sektor pendidikan di negeri ini.

Majlis anugerah anjuran syarikat cari gali minyak dan gas terkemuka, ExxonMobil itu turut dihadiri Menteri Besar, Datuk Ahmad Said yang menyampaikan hadiah wang tunai RM1,500, sijil dan plak kepada penerima.

Pengarah Urusan Perniagaan Subsidiari ExxonMobil, Fatimah Merican, berkata majlis penganugerahan itu diadakan untuk menghargai guru yang menunjukkan pencapaian serta prestasi cemerlang dalam membentuk dan memperkasakan pendidikan anak negeri ini.

"Di ExxonMobil, kita percaya pentingnya memiliki pembangunan modal insan yang kuat. Oleh itu, kita sentiasa menyokong usaha kerajaan negeri dalam meningkatkan kesedaran kepada rakyat mengenai kepentingan pendidikan yang baik. Kita percaya pendidikan terbaik adalah kunci kepada pembangunan dan perkembangan ekonomi," katanya.

Guru sejarah, Hasnizam Mat Hassan, 42, dari Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Batu Rakit, berkata dia terharu apabila terpilih menerima pengiktirafan itu dan menganggap ia menjadi motivasi serta dorongan untuknya memberi perkhidmatan lebih baik untuk anak bangsa.

"Saya memang sangat terharu dan gembira di atas pengiktirafan ini. Anugerah ini terlalu besar ertinya buat saya. Sebelum ini saya pernah menerima Anugerah Khidmat Cemerlang pada 1998 dan 2005 dan pernah menjadi penerima anugerah termuda iaitu sebelum usia 30 tahun,” katanya.

Guru Matematik Sekolah Menengah Kebangsaan Durian Guling, Marang, Mohd Reduzan Kadir, 52, berkata beliau gembira menerima anugerah itu dan menyifatkan kejayaannya itu juga adalah berkat sokongan kerajaan negeri yang banyak menyumbang kepada pembangunan pendidikan negeri.

"Bagi saya, tiada negeri lain yang menunjukkan komitmen serta sumbangan sebegini hebat untuk meningkatkan taraf pendidikan rakyat, melainkan Terengganu,” katanya.

Sementara itu, penerima tunggal guru berbangsa India, K N Rema, 40, dari Sekolah Kebangsaan Ayer Putih, berkata, beliau seronok menjadi guru di Terengganu dan tidak pernah terfikir untuk pulang ke negeri kelahirannya, Selangor.

Berita Harian Online: 22 Januari 2010

Tiada ulasan: