Jumaat, 20 Mac 2009

Respons: Pendek akal dan lemah daya fikir punca pelajar terbabit salah laku

BELUM pun reda cerita mengenai kematian seorang pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Besi, Kuala Lumpur, Muhd Hadzrin Mohamad, selepas dibelasah 24 remaja, 13 Februari lalu, kita dikejutkan lagi dengan dua kejadian pelajar dipukul sekumpulan remaja, selang beberapa hari selepas itu.

Pelajar SMK Puchong Perdana, Selangor, R Rajakumar dibelasah dengan kayu oleh 30 pelajar ketika dia sedang menunggu untuk menjemput adiknya pulang dari sekolah, manakala satu lagi kejadian berlaku di Pengkalan Chepa, Kelantan apabila seorang pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Teknik Pasir Mas, Ahmad Shafie Ihsanul Kamil, mendakwa dibelasah 10 remaja.

Kejadian itu benar-benar menyentap perasaan kita yang bergelar ibu bapa. Hati siapa yang tidak remuk dan berasa pilu apabila anak yang dibesarkan dengan penuh kasih sayang dan diharapkan satu hari nanti menjadi insan berjaya, secara tiba-tiba pergi buat selama-lamanya, gara-gara dibelasah oleh rakan persekolahan. Bayangkanlah sekiranya kejadian itu berlaku ke atas anak kita sendiri.

Insiden yang sukar diterima itu membuatkan kita tertanya-tanya, apakah disiplin pelajar hari ini sudah tidak terkawal sehingga menyebabkan keselamatan di sekolah tidak terjamin. Siapa yang harus bertanggungjawab sehingga menyebabkan pelajar sanggup melakukan perbuatan tidak berhati perut dan di luar batas kemanusiaan.

Pergaduhan dalam kalangan pelajar sudah banyak dilaporkan menerusi media sebelum ini. Malah ada juga yang tidak didedahkan dan tidak kurang juga disembunyikan oleh pihak sekolah, demi menjaga nama baik sekolah dan ibu bapa. Apa yang menyedihkan kita, ia tidak pernah menjadi iktibar kepada pelajar.

Ia sekali gus membuktikan bahawa disiplin pelajar masih berada di tahap membimbangkan. Oleh itu lebih banyak program insaniah dan bercorak keagamaan secara berterusan harus dilakukan oleh Kementerian Pelajaran untuk memberi kesedaran kepada pelajar. Pelaksanaannya di sekolah juga harus dipantau sepanjang masa bagi memastikan ia tidak dijalankan sekadar melepaskan batuk di tangga.

Apa pun kita yakin dengan penahanan beberapa remaja yang disyaki untuk membantu siasatan polis, akan dapat mengenal pasti mereka yang terbabit untuk diheret ke muka pengadilan. Jaminan Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammudin Hussien untuk membantu polis memburu pelajar yang terbabit sehingga ke lubang cacing meyakinkan kita bahawa tiada penjenayah dapat melepaskan diri daripada menerima hukuman setimpal dengan perbuatan yang mereka lakukan.

Walaupun sesi persekolahan 2009 baru memasuki bulan ketiga minggu depan, namun sudah banyak berlaku insiden yang menggoncang dunia pendidikan kita. Apakah akan berlaku lagi insiden memilukan seperti yang dilalui ibu bapa dan keluarga Muhd Hadzrin? Berikutan kejadian itu, kita percaya ada ibu bapa yang prihatin terhadap keselamatan anak mereka sentiasa dihantui kebimbangan kerana kejadian sama boleh menimpa siapa saja, termasuk anak kita sendiri.

Jika direnung kembali perbuatan salah laku pelajar, yang sesetengahnya boleh dikategorikan sebagai kes jenayah, kita cukup hairan mengapa mereka tergamak melakukan perbuatan itu, sedangkan di sekolah mereka sentiasa diterapkan dengan ajaran nilai murni dan nilai positif, sama menerusi subjek khusus seperti Pendidikan Islam, Moral dan juga Sivik, maupun secara merentas kurikulum, sejak di bangku sekolah rendah lagi.

Benarkah pelajar hari ini tidak matang, pendek akal dan kurang daya fikir. Mereka tidak menghayati dan mengamalkan apa yang dipelajari di sekolah. Tidak dapat dinafikan sistem pendidikan hari ini berjaya melahirkan pelajar yang bijak membaca, menulis dan mengira (3M) tetapi mereka tidak mampu memikir dan mengamal apa yang diajar guru.

Perbuatan salah laku hingga membawa kepada kes jenayah membuktikan pelajar kita hari ini tidak mampu memikir kesan dan akibat buruk bakal menimpa ekoran perbuatan mereka sendiri. Mereka juga gagal mengamalkan segala nilai murni dan nilai positif yang diajar guru.

Jika pelajar berkenaan mampu memikir, nescaya mereka tidak akan melakukan perbuatan yang boleh merosakkan masa depan, selain bakal mengundang hukuman berat. Seluruh keluarga mereka juga bakal menerima aib akibat daripada perbuatan tidak berperikemanusiaan itu. Mereka juga tidak dapat memikir perasaan ibu bapa mangsa kerana kehilangan anak yang disayangi.

Sesuai dengan bulan dakwah yang dilancarkan baru-baru ini, kita merayu semua ibu bapa agar sentiasa berdakwah kepada anak masing-masing supaya tidak melakukan perbuatan bertentangan dengan agama. Jika setiap ibu bapa menjalankan peranan dengan penuh tanggungjawab, kita yakin masalah disiplin dapat ditangani dengan berkesan.

Kita harus menerima hakikat bahawa, baik buruk tingkah laku serta disiplin pelajar bermula dari rumah. Ini bermakna ibu bapa dan ahli keluarga adalah orang yang bertanggungjawab membentuk kelakuan dan perangai anak masing-masing.

Pihak sekolah juga harus sentiasa mengingatkan pelajar akan tanggungjawab mereka secara berterusan dan jangan mudah berputus asa dan mengalah apabila berdepan dengan pelajar yang mempunyai masalah disiplin.

Berita Harian Online: 20 Mac 2009

Tiada ulasan: