Isnin, 30 Mac 2009

Penglibatan PIBG jejaskan guru

IPOH 29 Mac - Biro Pengaduan Awam (BPA) menerima lebih 100 aduan mengenai pertelingkahan antara Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dengan pihak pentadbiran sekolah sejak setahun lalu.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator T. Murugiah berkata, perkembangan itu amat dikesali kerana fungsi PIBG hanya membantu pentadbiran sekolah apabila diperlukan dan bukannya mencampuri urusan pentadbiran sekolah berkenaan.

Katanya, tindakan PIBG mencampuri urusan pentadbiran sekolah harus dihentikan kerana ia boleh memberi tekanan kepada guru sehingga menyebabkan perasaan mereka terganggu dan akhirnya melepaskan geram kepada pelajar.

''Perlu diingatkan bahawa fungsi PIBG dilantik hanya membantu pentadbiran sekolah dan bukannya mencampuri urusan pengurusan di sekolah terbabit.

''BPA menerima banyak aduan daripada PIBG supaya menyiasat salah laku guru besar dan sebagainya tetapi kebanyakannya adalah laporan palsu sehingga menimbulkan ketegangan antara kedua-dua pihak,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Ampang, Tasek di sini semalam.

Sehubungan itu, katanya, beliau akan berjumpa dengan Menteri Pelajaran, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein untuk memaklumkan mengenai aduan yang diterima itu.

Murugiah berkata, Kementerian Pelajaran wajar mempertimbangkan cadangan menggantung mana-mana PIBG sekiranya persatuan itu masih berdegil mahu mencampuri urusan pentadbiran sekolah sehingga mengganggu prestasi guru-guru di situ.

''Sebagai contoh, PIBG Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Tun Sambanthan yang merupakan salah sebuah sekolah wawasan di negara ini juga tidak terlepas daripada dikenakan tindakan gantung selama setahun.

''Tindakan itu dikenakan kerana pihak PIBG dan pentadbir sekolah terbabit bertengkar dalam satu perjumpaan bersama BPA,'' katanya.

Katanya, BPA pernah memanggil PIBG SJKT Tun Sambanthan yang membuat aduan dan pentadbir sekolah untuk mengadakan perbincangan tetapi mereka bertengkar semasa perjumpaan tersebut.

''Kita tidak mahu perkara sama berulang di sekolah-sekolah lain pada masa akan datang'' tegasnya.

Utusan Malaysia Online: 30 Mac 2009

Tiada ulasan: