Selasa, 24 Mac 2009

Guru penggerak kesedaran HIV, AIDS

KUALA LUMPUR 23 Mac - Golongan pendidik adalah penggerak dalam memberi kesedaran peringkat awal mengenai gejala HIV dan AIDS kepada golongan remaja.

Ahli Lembaga Eksekutif Kebangsaan, Persatuan Pandu Puteri Malaysia (PPPM), Tek Md. Nor berkata, ini kerana guru dan pensyarah adalah golongan paling dekat dengan remaja dan belia.

Katanya, pendidik mempunyai peluang yang lebih kerap untuk mendekati pelajar yang bermasalah berbanding pihak lain dan boleh bergaul dengan lebih selesa.

"Mereka mempunyai hubungan yang rapat dengan pelajar ketika berada di kawasan sekolah dan sebagai pengawas kepada kelompok ini selain ibu bapa,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis penutupan kursus Projek Kesedaran HIV/AIDS anjuran PPPM dengan kerjasama Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran di sini hari ini.

Seramai 75 orang guru-guru pelatih dari Institut Pendidikan Guru (IPG) dan ahli-ahli kadet pandu puteri di seluruh negara menyertai kursus itu.

Tambahnya, guru-guru pelatih dan kadet PPPM dipilih menyertai kursus itu kerana mereka adalah individu yang bakal menjadi pemimpin dalam masyarakat.

Katanya, golongan tersebut perlu dibekalkan dengan ilmu pengetahuan yang cukup sebelum memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai bahaya HIV dan AIDS.

Tek berkata, peserta kursus tersebut akan melatih 30 pelatih di bawah seliaan mereka dalam tempoh empat bulan.

"Selepas tamat tempoh mereka akan menghantar laporan kepada PPPM dan melalui laporan tersebut, kami akan menyediakan modul seterusnya untuk projek akan datang,'' katanya.

Utusan Malaysia Online: 24 Mac 2009

Tiada ulasan: