Sabtu, 28 Mac 2009

PIBG SK Desa Baiduri minta pagar parit


YAP Pian Hon, (kanan) YDP PIBG SK Desa Baiduri, Ayub Shafie dan ahli jawatankuasanya meninjau parit bersebelahan laluan yang digunakan oleh para pelajar sekolah berkenaan baru-baru ini.


KUALA LUMPUR 27 Mac - Kementerian Pelajaran didesak mengambil tindakan segera membina penghadang sepanjang 275 kaki di tepi parit besar sebelah Sekolah Kebangsaan (SK) Desa Baiduri, Cheras, Hulu Langat sebelum berlaku kejadian tidak diingini ke atas para pelajar.

Menurut bekas Ahli Parlimen Serdang, Datuk Yap Pian Hon, pelajar-pelajar sekolah berkenaan ketika ini terdedah kepada bahaya apabila menggunakan laluan pejalan kaki bersebelahan parit besar yang tidak berpagar berhampiran sekolah berkenaan.

Pian Hon yang meninjau laluan pejalan kaki berkenaan bersama-sama yang dipertua dan pemimpin-pemimpin Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah kebangsaan Desa Baiduri baru-baru ini mendapati, kira-kira 1,800 pelajar sekolah berkenaan menggunakan laluan itu dan berisiko untuk terjatuh ke dalam parit besar tersebut.

"Parit itu selebar 13 kaki dan dalam sembilan kaki. Tiada penghadang dibina untuk menghalang pelajar daripada berjalan hampir dengan parit besar itu.

"Ibu bapa sangat bimbang kerana keadaan ini mengundang bahaya kepada pelajar yang melalui jalan itu kerana mereka boleh terjatuh. Oleh itu, tindakan segera perlu diambil sebelum sesuatu yang buruk berlaku," katanya dalam satu kenyataan akhbar di sini hari ini.

Ujarnya, PIBG sekolah itu bagaimanapun telah mengambil inisiatif sendiri dengan meletakkan tali kuning sebagai tanda amaran supaya pelajar yang menggunakan laluan itu berhati-hati dan peka dengan keadaan bahaya.

"Saya akan memaklumkan kepada Kementerian Pelajaran dan Jabatan Pelajaran Negeri Selangor supaya mengambil tindakan untuk mengatasi risiko bahaya kepada pelajar-pelajar dengan segera membina pagar agar keselamatan pelajar sekolah ini lebih terjamin," katanya.

Utusan Malaysia Online: 28 Mac 2009

Tiada ulasan: