Isnin, 23 Mac 2009

Awas penipuan terancang ejen insurans di sekolah

SAYA terpanggil untuk mendedahkan penyalahgunaan kebenaran oleh pihak tertentu khususnya ejen takaful atau insurans yang memasuki premis sekolah-sekolah di daerah Muar, baru-baru ini.

Wakil dari sebuah syarikat insurans telah menggunakan nama sebuah kesatuan guru Melayu dan mempromosikan skim kelompok mereka di bawah kesatuan berkenaan.

Dalam masa yang sama, mereka juga menjual pelan tertentu yang tidak diberikan butiran yang jelas dan menyembunyikan maklumat sebenar iaitu 'pelan kad hospital' yang dikeluarkan oleh syarikat berkenaan.

Berselindung di sebalik kesatuan berkenaan, pada mulanya ceramah mereka adalah berkaitan kesatuan dan skim kelompok mereka. Tetapi apabila peluang diberikan, sebenarnya agenda utama ialah menjual kad hospital yang kononnya diberikan secara percuma melalui tambahan satu pelan insurans hayat.

Untuk makluman, suami saya terlibat dalam bidang insurans dan beliau telah menghubungi banyak pihak untuk mendapatkan kepastian dan kebenaran tentang pelan kad hospital yang dinyatakan oleh ejen berkenaan.

Namun didapati ejen syarikat insurans itu amat licik dan menggunakan berbagai cara meyakinkan pelanggan.

Ramai kakitangan sekolah terpedaya dengan taktik jualan 'pelan kad hospital' yang dikatakan adalah 'simpanan' sedangkan setiap sen yang dibayar untuk kad itu adalah 'rider' yang tidak dikembalikan.

Takrifan kad hospital sebagai 'tabungan' adalah taktik yang semakin berleluasa digunakan oleh ramai ejen insurans dan takaful untuk 'memperdaya' pelanggan.

Saya merasakan sesuatu perlu dilakukan bagi menyedarkan banyak pihak yang terpedaya.

Saya memohon syarikat insurans tersebut mengambil tindakan yang wajar kepada ejen mereka yang menyalahgunakan premis sekolah dan menyembunyikan butiran maklumat produk mereka.

Jika sikap ini diamalkan ia akan menyebabkan orang ramai khususnya orang Melayu tidak akan mempercayai lagi ejen insurans kerana memalsukan fakta sesuatu produk. Malah yang menyedihkan ialah apabila ejen-ejen ini yang 'semuanya Melayu', memperdaya 'guru-guru Melayu' dengan menggunakan 'kesatuan guru Melayu'.

Kementerian Pelajaran dan Jabatan Pelajaran Negeri Johor wajar menyiasat serta mengambil langkah kepada kesatuan guru yang terlibat agar para pendidik tidak dijadikan mangsa penipuan yang sistematik begini oleh ejen insurans yang tidak bertanggungjawab.

GURU TAK TERPEDAYA

Muar, Johor

Utusan Malaysia Online: 23 Mac 2009

Tiada ulasan: