Sabtu, 28 Mac 2009

Atlit dilarang sertai sukan

GEORGETOWN: Hanya kerana perbalahan mengenai pakaian sukan, seorang pelajar yang juga atlit cemerlang peringkat sekolah digantung daripada menyertai sebarang acara sukan.

Pelajar berusia 13 tahun dari Sekolah Menengah Kebangsaan Haji Mohd Nor Gelugor di sini, digantung pihak sekolah daripada menyertai sebarang acara sukan peringkat sekolah atau negeri, sejak Rabu lalu.

Arahan itu berikutan dia ingkar dengan kod pakaian sukan yang ditentukan pihak sekolah.

Bapa pelajar terbabit, Mohd Rashid Asrol Mohd Ikbar, 36, mendakwa anaknya bersama tiga lagi rakan yang juga olahragawati sekolah berkenaan tertekan dengan arahan terbabit.

Katanya, anaknya yang cemerlang dalam sukan olahraga memenangi 36 pingat emas, dua perak dan satu gangsa sejak menyertai acara sukan itu mulai peringkat sekolah rendah.

“Saya kecewa dengan tindakan pengetua sekolah terbabit yang mengenakan peraturan tidak masuk akal dengan tidak membenarkan anak saya menyertai acara sukan hanya kerana tidak ikut kod pakaian.

“Pengetua mahu mereka pakai baju labuh, seluar longgar dan tudung untuk bersukan. Apabila anak saya memakai seluar larian jenis ketat dengan baju-T sukan sekolah, dia dikenakan tindakan itu,” katanya ketika ditemui selepas menyertai mesyuarat dengan pengetua sekolah terbabit di sini, semalam.

Turut hadir pada mesyuarat itu, seorang pegawai Ketua Unit Hal Ehwal Pelajar Kementerian Pendidikan Negeri (JPN) Pulau Pinang.

myMetro: 28 Mac 2009

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

inilah masalahnya jika ibu bapa turut menyokong anak untuk tidak menjaga auratnya...