CADANGAN kerajaan mewujudkan Kolej Tingkatan Enam wajar diberi perhatian serius semua pihak kerana saranan itu pernah diuar-uarkan Kementerian Pelajaran sebelum ini, namun tidak menjadi kenyataan. Kelas Tingkatan Enam menjadi pilihan pelajar sebelum kewujudan kolej matrikulasi dan pusat asasi universiti sebagai laluan pendidikan terakhir sebelum terpilih memasuki universiti tempatan. Namun kini, kelas berkenaan hanya menjadi tempat pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang gagal memasuki kolej matrikulasi untuk mengambil peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) sebagai syarat bagi melanjutkan pelajaran ke universiti. Dengan mewujudkan Kolej Tingkatan Enam, kita berharap ia dapat menarik semula pelajar untuk menduduki peperiksaan STPM sebagai laluan memasuki pusat pengajian tinggi. Dalam pada itu, kita juga berharap langkah kerajaan untuk meningkatkan taraf kolej berkenaan bukan disebabkan untuk menaikkan pangkat guru yang mengajar di kelas berkenaan, sebaliknya usaha berterusan Kementerian Pelajaran dalam memantapkan kelas Tingkatan Enam selaras dengan perkembangan pendidikan negara. Kita juga dapati kurikulum untuk Tingkatan Enam tidak pernah berubah sejak sekian lama, malah sesetengah pelajar lepasan SPM enggan melanjutkan pelajaran di Tingkatan Enam kerana sukatan pelajarannya tidak memenuhi perkembangan semasa. Ini jelas berbeza dengan kurikulum yang disediakan pusat asasi universiti dan kolej matrikulasi yang direka khas untuk memenuhi keperluan semasa universiti.
Kerajaan juga perlu memikirkan sama ada kewujudan kolej berkenaan perlu diasingkan daripada sekolah biasa atau dalam kawasan sama. Jika kelas Tingkatan Enam sekarang kekal di sekolah dengan hanya perubahan peningkatannya menjadi kolej, ia tentu menimbulkan masalah kepada pengurusan sekolah terutama guru yang mengajar kelas bawahan, walaupun pengetuanya memegang Gred Jusa C dan Timbalan Pengetuanya DG54. Kita bimbang akan wujud rasa tidak puas hati di kalangan guru yang tidak terpilih untuk mengajar kelas berkenaan, terutama bagi mereka yang layak kerana kini kebanyakan guru yang mengajar di Tingkatan Enam adalah guru muda, sedangkan guru lama dan berpengalaman tidak terpilih. Bagi mengatasi masalah ini, kementerian boleh mewujudkan kolej tersendiri yang hanya menempatkan pelajar Tingkatan Enam dan pemilihan guru dibuat mengikut kelayakan di daerah atau negeri berkenaan bagi memberi keadilan kepada semua. Dalam pada itu, kita juga meminta kementerian merombak semula kurikulum STPM supaya ia memenuhi keperluan semasa. Kita tidak mahu pelajar dibebankan dengan terlalu banyak mata pelajaran yang perlu dihabiskan dalam tempoh satu setengah tahun pembelajaran. Ini penting bagi membolehkan pelajar menganggap selama tempoh belajar mereka mendapat peluang untuk melanjutkan pelajaran ke universiti. Jika tidak usaha kerajaan akan gagal kerana pelajar enggan mengambil STPM, sebaliknya memilih memasuki pusat pengajian tinggi yang menawarkan pengajian peringkat diploma sebelum memasuki pasaran pekerjaan atau menyambung pengajian peringkat ijazah.
Berita Harian Online: 5 Mac 2009
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan