Selasa, 1 Jun 2010

800 guru dapat e-Book

KUALA TERENGGANU 31 Mei - Sebanyak 800 guru sekolah rendah di seluruh negeri ini yang mengajar murid tahun enam menjadi kumpulan guru pertama menerima komputer riba atau e-Book.

Penyerahan e-Book kepada guru sekolah rendah berkenaan yang akan digunakan bagi membantu meningkatkan tahap pembelajaran calon-calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) itu disampaikan oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Said dalam satu majlis di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) di sini semalam.

Ahmad berkata, kira-kira 25,000 buah e-Book diagihkan kepada murid tahun lima pada tahun lepas yang mana mereka memasuki tahun enam pada tahun ini.

''Kita tidak mahu murid-murid menggunakan komputer manakala guru menggunakan buku.

''Dengan pengagihan e-Book ini akan membantu memantapkan keupayaan guru dalam mendidik murid-murid dalam mencapai kecemerlangan dalam UPSR nanti," katanya.

Beliau berkata, sebanyak RM1.28 juta telah diperuntukkan untuk menyediakan kira-kira 800 e-Book untuk kemudahan guru-guru berkenaan.

Kata beliau, pihaknya juga telah melatih guru-guru untuk menggunakan kaedah 'secara talian' untuk pantau murid-murid dalam sesuatu mata pelajaran dan juga peperiksaan.

''Sekarang ini, kita ada peperiksaan online dan setiap bulan akan ada latih tubi peperiksaan secara online," katanya.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, sebanyak 50,000 buah lagi e-Book akan diagihkan kepada murid tahun empat dan lima tidak lama lagi.

''Saya menjangka pengagihan kira-kira 25,000 e-Book untuk murid tahun lima akan mula diedar bulan depan manakala untuk murid tahun empat pada Julai nanti," jelasnya.

Utusan Malaysia Online: 1 Jun 2010

Tiada ulasan: