Khamis, 3 Jun 2010

Guru dinasihatkan jangan abai soal rohani



JAMALUDIN Darus (duduk, kanan) dan Chow Sek Khoon (duduk, kiri) memegang anugerah yang mereka menangi sambil bermesra dengan para pelajar pada majlis sambutan Hari Guru peringkat daerah Barat Daya di Balik Pulau, semalam.


BALIK PULAU 2 Jun - Para guru dinasihatkan supaya tidak hanya memberi tumpuan kepada keputusan akademik pelajar tetapi turut menekankan pendidikan rohani.

Penerima anugerah Tokoh Guru Daerah Barat Daya, Jamaludin Darus, 78, berkata, pendidikan rohani penting terutama dalam membentuk akhlak seseorang pelajar menjadi yang terbaik.

Jamaludin yang telah bersara sejak 13 tahun lalu juga berpendapat, guru pada zaman sekarang sepatutnya mampu menjadi seorang pendidik yang lebih baik berbanding guru sebelum ini kerana diberi pelbagai insentif menarik.

Beliau yang bersara sebagai Guru Besar Sekolah Rendah Kebangsaan Jelutong Barat turut menyeru golongan ibu bapa supaya tidak terus menyalahkan guru apabila terjadi sesuatu kepada anak mereka.

''Saya ingin menasihatkan para guru supaya memberi tumpuan penuh kepada murid-murid dan pada masa sama pastikan apa sahaja yang diajar dapat sampai dengan berkesan kepada mereka," katanya.

Beliau yang mula menjadi guru pada tahun 1949 ditemui pemberita selepas menerima anugerah Tokoh Guru Darah Barat Daya yang disampaikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulau Betong, Muhammad Farid Saad.

Selain Jamaludin, seorang lagi bekas guru yang turut menerima anugerah pada sambutan Hari Guru peringkat daerah Barat Daya dengan tema Guru Pembina Negara Bangsa ialah Chow Sek Khoon, 61.

Sek Khoon berkata, beliau tidak pernah menyesal memilih kerjaya sebagai pendidik malah berbangga kerana mampu mencurahkan segala yang ada kepada murid-muridnya.

Beliau yang berkhidmat sebagai Guru Besar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Chong Cheng di Sungai Ara di sini sebelum bersara pada 2005 berkata, menjadi guru memberi satu kepuasan yang tidak dapat dirasakan orang lain.

''Apabila kita melihat anak murid kita berjaya ia merupakan satu pencapaian dan kepuasan yang tidak boleh dinilai dengan wang ringgit," jelasnya yang memulakan kerjaya sebagai guru pada tahun 1973.

Utusan Malaysia Online: 3 Jun 2010

Tiada ulasan: