Sabtu, 12 Jun 2010

Ibu bapa bela salah pelajar pincangkan sistem pendidikan

2010/06/12

SEJAK kebelakangan pasti ada berita mengenai kerenah ibu bapa yang melenting apabila anak mereka didenda di sekolah. Inilah antara sifat ibu bapa zaman sekarang. Amat berbeza dengan ibu bapa zaman saya masih bersekolah dulu.

Ibu bapa dulu amat tegas dan menitikberatkan disiplin anak. Anak akan berada di rumah sebelum Maghrib dan terus masuk tidur selepas mengulang kaji pelajaran.

Maghrib dan Isyak adalah untuk beribadah bersama keluarga. Nilai sebeginilah menentukan akhlak remaja. Sebab itulah saya kini menjadi ‘orang’, bukannya penagih, perogol atau penyamun.
Dulu, di sekolah kita takut untuk melakukan kesalahan. Bimbang kena denda dengan guru dan apabila pulang, ibu atau bapa pula menghukum atas kesalahan sama.

Namun kini, pelajar semakin berani melanggar disiplin, melawan arahan guru serta melakukan kesalahan sesama pelajar kerana tahu tidak akan didenda dan guru kini sudah tidak ambil pedulikan mereka.

Puncanya, apabila ibu bapa selalu menyalahkan sekolah apabila anak didenda walaupun hukuman itu hanyalah untuk menyedarkan pelajar. Banyak kes ibu bapa menyerang guru hanya disebabkan hukuman kecil seperti memotong rambut.

Ibu bapa menyalahkan guru tanpa usul periksa. Mereka terlalu memanjakan anak serta terlalu percaya kata anak mereka. Ada juga ibu bapa menggunakan media untuk menghentam sekolah dan turut mengheret kementerian berkaitan. Ibu bapa juga berani menggunakan ahli politik semata-mata untuk mempertahankan kesalahan anak mereka.
Institusi pendidikan kini bagaikan tempat berpolitik bagi ibu bapa, mencari publisiti di akhbar serta tempat melepaskan geram bagi pihak anak. Tiada lagi rasa hormat kepada guru, yang ada hanya syak wasangka.

Apabila anak ‘naik lemak’, ibu bapa tidak menghormati guru dan guru takut mengambil tindakan maka pincanglah sistem pendidikan.

Hasilnya lahirlah generasi tidak takut undang-undang, pemberontak, melanggar tatasusila dan tidak mengenal halal dan haram.

BUKAN GURU,
Cheras

Berita Harian Online: 12 Jun 2010

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ibubapa yang belah anaknya yang terang-terang ada masalah disiplin di sekolah patut dihadap ke muka pengadlan dan diberi hukuman yang setimpal. Itulah sebab ramai anak yang tidak matang berfikir kerana dikongkong atau dibantu oleh ibubapa berlebih-lebihan.
Dulu kalau guru rotan anak mereka, ibubapa dulu makin suka kerana guru dapat bantu mengajar anak mereka. itu sebab murid dulu takut guru jadi apa-apa kerja yang disuruh mereka buat betul-betul.

Cikgu Bob berkata...

dulu kalau saya dirotan guru, balik ke rumah, ngadu kat ayah then ayah tanya "apsal kau kena rotan?" tak dapat nak jawab sebab memang dah buat kesalahan.. apa yang berlaku, ayah tambah lagi hukuman atas alasan anak yg dirotan di sekolah akan memalukan org tua so ayah terpaksa bagi lagi sedas... sudahnya.. saya sekarang bergelar guru pula....