Khamis, 30 Julai 2009

Sekolah tutup ikut nasihat

SHAH ALAM: Tindakan menutup sekolah bagi mengelak penularan wabak Influenza A (H1N1) dibuat selepas mendapat nasihat Jabatan Kesihatan negeri yang terbabit, kata Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong.

Katanya, arahan penutupan sekolah untuk sementara bukan dibuat sewenang-wenangnya tetapi berdasarkan maklumat dan nasihat Jabatan Kesihatan Negeri serta daerah.

"Kita tidak menutup sekolah sesuka hati kerana setakat ini sudah banyak sekolah ditutup sementara bagi mengelak penularan wabak H1N1," katanya pada sidang media selepas majlis penyampaian Anugerah Biasiswa Gamuda 2009 kepada 28 penuntut universiti di sini, semalam.

Wee mengulas rungutan sesetengah ibu bapa yang tidak faham mengapa penutupan sementara itu tidak dibuat secara menyeluruh kerana ada sekolah yang masih berjalan seperti biasa walaupun ada pelajarnya menunjukkan tanda-tanda dijangkiti virus baru itu.

Katanya, Pengarah Pelajaran Negeri dan daerah sudah diarah menyemak kehadiran pelajar di setiap sekolah setiap hari untuk tindakan awal jika ada sekolah mencatatkan kehadiran yang mencurigakan.

"Ini sebagai persediaan jika ada ibu bapa yang mempersoalkan mengapa sekolah tidak ditutup. Kita perlu bersedia secara profesional," katanya.

Wee berkata, penting bagi Pengarah Pelajaran Negeri dan Pegawai Pendidikan Daerah (PPD) memastikan Unit H1N1 pada peringkat sekolah berfungsi dan bersedia bertindak jika ada pelajar menunjukkan tanda jangkitan.

Ibu bapa tidak perlu bimbang kerana penularan wabak itu di sekolah masih terkawal tetapi pelajar yang dikuarantin mesti mematuhi arahan dengan tidak melakukan aktiviti di luar rumah.

Sementara itu, Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan (JPNS) mengarahkan semua sekolah di negeri ini menubuhkan Jawatankuasa Menangani Gejala H1N1 bagi mempertingkatkan tindakan pencegahan, pengawalan dan kesedaran terhadap virus itu.

Pengarahnya, Datuk Abdullah Muhammad, berkata penubuhan jawatankuasa itu penting terutama selepas dua sekolah diarah tutup.

"Jawatankuasa itu akan ditugaskan mempertingkatkan semua usaha memastikan H1N1 tidak merebak dan meminta sekolah yang mempunyai kemudahan asrama mempertingkatkan tahap kebersihan," katanya ketika dihubungi.

Berita Harian Online: 30 Julai 2009

Tiada ulasan: