Sabtu, 25 Julai 2009

Simpan maklumat murid dalam pangkalan data

PULAU PINANG 24 Julai - Sistem Maklumat Murid (SMM) versi 4 dibangunkan bagi membolehkan semua data murid yang memasuki alam persekolahan disimpan dalam pangkalan data dan digunakan sebagai rujukan.

Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Noor Rezan Bapoo Hashim berkata, sistem yang melalui proses penambahbaikan dan pengubahsuaian itu menggabungkan SMM dan Borang Maklumat Murid (BMM) menjadikannya lebih terkini.

Katanya, SSM versi 4 merupakan satu kejayaan penyelarasan bagi operasi kutipan data dan maklumat murid dari peringkat sekolah, Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan Pelajaran Negeri dan kementerian.

Menurut beliau, untuk sampai ke tahap aplikasi yang terkini itu bukanlah sesuatu yang mudah.

''Kita telah menambah medan-medan maklumat baru seperti cita-cita, kumpulan darah, masalah kesihatan dan sebagainya.

''Ini antara lain untuk meringankan tugas guru supaya tidak perlu mengisi borang berkali-kali. Mereka hanya perlu memilih maklumat yang diperlukan,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan pelancaran sistem tersebut di sini hari ini.

Menurut Noor Rezan, sistem itu juga akan membolehkan semua maklumat tersebut diakses dan dianalisis untuk pelbagai kegunaan bukan hanya untuk bidang pendidikan sahaja.

Katanya lagi, kemudahan itu kini digunakan di kira-kira 10,000 sekolah rendah dan menengah di seluruh negara.

''Dengan adanya sistem pangkalan data tunggal, ia dapat menjadi sejarah yang mana negara mempunyai pangkalan data setiap rakyat dan boleh digunakan untuk perancangan serta pelaksanaan program dan projek- projek pembangunan negara.

''Selain itu, kita berhasrat untuk menjadikan SMM satu aplikasi canggih dengan satu sentuhan jari untuk mengakses semua maklumat yang dicari dalam memacu tahap pendidikan negara bertaraf dunia," katanya.

Noor Rezan berkata, beliau berharap warga pendidik yang terlibat secara langsung dengan aplikasi SMM versi 4 berusaha mempertingkatkan ilmu dan kemahiran teknologi maklumat agar sistem itu dapat digunakan dengan lebih berkesan.

Utusan Malaysia Online: 25 Julai 2009

Tiada ulasan: