Isnin, 27 Julai 2009

Karnival Hari Guru UKM meriah

Oleh Rosniza Mohd Taha
yoniza@bharian.com.my

PENGANJURAN Program Karnival Hari Guru 2009 di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi, baru-baru ini, berjaya mengeratkan hubungan warga Fakulti Pendidikan universiti itu dengan masyarakat menerusi aktiviti dijalankan.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa program berkenaan, Siti Sarah Udzir, berkata menerusi 20 gerai pameran dibuka sempena karnival itu, pengunjung mendapat pendedahan mengenai pelbagai hasil penyelidikan dan kegiatan dijalankan fakulti.

Katanya, pelajar dan guru dari sekolah sekitar Bangi turut dijemput memeriahkan karnival menerusi penyertaan dalam acara sukaneka dan karaoke.

“Pembabitan pengunjung khususnya warga sekolah dalam karnival sehari ini membolehkan bakal guru yang dihasilkan UKM membiasakan diri bergaul dengan masyarakat supaya mereka tidak kekok apabila berkhidmat nanti.

“Menerusi pameran pula, pengunjung mendapat pendedahan hasil penyelidikan dilakukan warga fakulti sebagai sumbangan mereka dalam memajukan sektor pendidikan negara,” katanya.

Antara gerai pameran yang mendapat sambutan adalah Pendidikan Sains yang memberi peluang pelajar melakukan pelbagai aktiviti interaktif sains, selain menonton rakaman angkasawan negara, Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha di angkasa lepas.

Sementara itu, Pensyarah Bahagian Penyelidikan Kurikulum dan Penilaian Pendidikan Sains, Prof Datuk Dr T Subahan Mohd Meerah, berkata turut mendapat sambutan pengunjung katanya, adalah Modul Pendidikan Sains Angkasa Untuk Sekolah Rendah yang sedang diguna pakai sebagai sebahagian latihan guru di institusi pendidikan guru, ketika ini.

“Modul ini kami hasilkan sebagai sebahagian usaha menyemarak sambutan International Year of Astronomy 2009 (IYA 2009) yang bertujuan mengukuhkan pendidikan bidang Sains Angkasa di seluruh dunia,” katanya.

Berita Harian Online: 27 Julai 2009

Tiada ulasan: