Rabu, 29 Julai 2009

Timur: Guru simpan komputer riba elak murid salah guna

Oleh Noor Aznida Alias
bhkt@bharian.com.my

Perisian khas akan dibuat elak muat turun benda tak manfaat

KUALA TERENGGANU: Pelajar yang dikesan menyalahgunakan buku elektronik atau e-book, tidak akan dibenarkan membawa pulang komputer riba mini itu, sebaliknya akan disimpan guru dan hanya digunakan ketika sesi pembelajaran dalam kelas.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman, berkata tindakan itu terpaksa diambil bagi mengelakkan pelajar menggunakan e-book yang diberi untuk tujuan tidak bermanfaat dan memberi pengaruh negatif kepada mereka.

"Kita sudah arahkan guru untuk pantau aktiviti murid dan jika ada pelajar didapati menyimpan benda tidak elok, dia tidak akan dibenar membawa pulang e-book ke rumah sebaliknya disimpan oleh guru dan hanya dikeluarkan untuk digunakan pelajar berkenaan ketika sesi pembelajaran dalam kelas.

"Sekarang ini ramai murid yang terlalu 'advanced' dengan komputer, kita bimbang mereka akan muat turun banyak benda yang tidak bermanfaat. Jadi kepada mereka yang menyalahgunakan e-book kita tidak akan bertolak ansur," katanya selepas merasmikan Program Motivasi Pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kompleks Seberang Takir, semalam.

Ahmad Razif berkata, bagi mengatasi masalah penyalahgunaan e-book, kerajaan negeri sedang membangunkan perisian khas yang akan dimuat turun ke dalam semua buku elektronik (e-book) yang diberikan kepada 23,000 murid Tahun Lima di negeri ini.

Katanya, melalui perisian khas itu, guru yang menyelia penggunaan e-book pelajar dapat memantau dan mengunci laman web tertentu yang kerap diakses murid terutama ketika waktu persekolahan.

"Bagaimanapun, pembangunan perisian berkenaan dijangka membabitkan peruntukan yang agak tinggi dan memerlukan sedikit masa untuk dilaksanakan.

"Daripada kajian yang dijalankan, kerajaan menjangkakan sebanyak RM30 juta diperlukan bagi membangunkan perisian itu sebelum boleh dimuat turun kepada semua 23,000 murid Tahun Lima seluruh negeri yang menerima kemudahan itu ketika ini,” katanya.

Berikutan itu, beliau berharap ibu bapa dan guru dapat memantau penggunaan e-book di kalangan pelajar bagi memastikan mereka tidak menyalahgunakan kemudahan yang diberi itu.

Berita Harian Online: 29 Julai 2009

Tiada ulasan: