Rabu, 15 Julai 2009

Pemansuhan PPSMI muktamad: Alimuddin

KUALA LUMPUR: Pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) adalah muktamad walaupun Kementerian Pelajaran menerima banyak maklum balas daripada pelbagai pihak yang mahu PPSMI diteruskan.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata PPSMI akan digantikan dengan dasar Memartabatkan Bahasa Melayu (MBM) dan Memperkasakan Bahasa Inggeris (MBI) seperti diumumkan Menteri Pelajaran, minggu lalu.

"Kementerian Pelajaran menerima banyak maklum balas daripada pelbagai pihak mengenai pemansuhan PPSMI dan kita akan kaji serta dibentangkan pada mesyuarat tertinggi.

"Walaupun keputusan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran mengenai pemansuhan PPSMI muktamad, pandangan orang ramai yang mengemukakan pendekatan bagi meningkatkan lagi bahasa Inggeris amat hargai.

"Ramai yang mengemukakan pendekatan kepada Kementerian Pelajaran, malah guru yang sudah bersara juga turut menyatakan kesediaan untuk kembali berkhidmat," katanya selepas Majlis Anugerah Nilam Kebangsaan 2009 di sini, semalam.

Mengulas mengenai desakan segelintir pihak yang mahu kerajaan mempertimbangkan penggunaan dwi bahasa bagi pelajar Tingkatan Empat pada 2012 untuk mata pelajaran Sains dan Matematik akan dibentangkan kepada Kabinet dalam masa terdekat ini.

"MBM dan MBI akan bermula pada 2012 membabitkan murid Tahun Satu dan Tahun Empat serta pelajar Tingkatan Satu dan Tingkatan Empat, namun ada yang meminta supaya pelajar Tingkatan Empat diberi peluang menggunakan dwi bahasa kerana mereka akan menghadapi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia pada 2013.

"Seperti yang Timbalan Perdana Menteri kata, ia perlu dilakukan secara soft landing supaya tidak menjadi kejutan kepada pelajar," katanya.

Berita Harian Online: 15 Julai 2009

Tiada ulasan: