Rabu, 29 Julai 2009

100 dipilih sekolah berprestij

PETALING JAYA 28 Julai – Kementerian Pelajaran akan memilih 100 buah sekolah rendah dan menengah di seluruh negara termasuk sekolah harian dan sekolah berasrama penuh untuk diberi taraf sebagai sekolah berprestij tinggi (SBT).

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, guru-guru dan pengetua yang memimpin sekolah itu akan diberikan Indeks Prestasi Utama (KPI) dan penanda aras yang ditetapkan.

‘‘Saya yakin SBT akan memberikan daya saing yang tinggi di kalangan pengetua.

‘‘Mesyuarat mengenai SBT baru bermula hari ini dan konsep serta modus operandi mengenainya akan dibentangkan kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin yang juga Menteri Pelajaran pada 31 Julai ini,’’ katanya.

Mohd. Puad berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Kebangsaan Pengurusan Pendidikan Pengetua Cemerlang Kali Kedua dan Majlis Penganugerahan Watikah Pelantikan Pengetua Cemerlang DG52 Tahun 2009 di Hotel Summit di sini hari ini.

Hadir sama pada majlis itu ialah Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Sektor Operasi Pendidikan), Datuk Noor Rezan Bapoo Hashim.

Tambah Mohd. Puad, selain konsep SBT perkara lain yang akan dibentangkan kepada Timbalan Perdana Menteri pada 31 Julai ini adalah pendidikan prasekolah sebagai pendidikan kebangsaan.

Sementara itu Noor Rezan ketika ditanya sama ada SBT akan melibatkan sebarang peruntukan, beliau berkata, setakat ini belum ada sebarang perbincangan mengenai peruntukan untuk SBT.

Pada majlis yang sama, Mohd. Puad turut melancarkan buku Amalan-Amalan Terbaik Pengurusan Pendidikan yang dikeluarkan oleh Majlis Pengetua Kanan Kebangsaan.

Utusan Malaysia Online: 29 Julai 2009

Tiada ulasan: