Jumaat, 24 Julai 2009

85 peratus lokasi sekolah berbahaya


Say Kiong (kiri) melihat papan tanda berhenti yang dipegang oleh seorang warden trafik di hadapan SKBK2 di Kota Kemuning, Shah Alam semalam.


SHAH ALAM - Kajian mendapati 85 peratus daripada 9,586 sekolah kebangsaan dan menengah di seluruh negara dikategorikan sebagai berbahaya kerana terletak di tepi jalan raya utama.

Keadaan itu mengakibatkan lebih lima juta murid dan pelajar di sekolah-sekolah berkenaan terdedah kepada risiko kemalangan jalan raya.

Timbalan Ketua Pengarah, Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Sim Say Kiong berkata, hasil kajian sehingga Oktober tahun lalu mendapati kebanyakan jalan raya di kawasan sekolah sibuk dengan pelbagai jenis kenderaan.

Keadaan tersebut, jelasnya, menyebabkan pelajar yang berjalan kaki untuk melintas jalan menuju ke sekolah pada setiap hari persekolahan sentiasa 'bergadai nyawa' semata-mata untuk sampai ke kawasan sekolah.

"Pembangunan pesat dengan pertambahan projek-projek naik taraf bagi sesebuah kawasan khususnya berdekatan sekolah menyebabkan aliran lalu lintas di hadapan sekolah semakin tinggi," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Kempen Keselamatan Jalan Raya 'SafetyThon' di Sekolah Kebangsaan Bukit Kemuning 2 (SKBK2) di Kota Kemuning, Seksyen 31 di sini semalam.

Kosmo Online: 24 Julai 2009

Tiada ulasan: