Khamis, 30 Julai 2009

18 resolusi untuk tindakan Kementerian Pelajaran

Oleh Khairina Yasin
kayrina@bharian.com.my




SEBAHAGIAN besar guru biasa di sekolah rendah khususnya di kawasan luar bandar tidak berminat memegang jawatan guru penolong kanan, malah menolak jika dilantik berikutan faedah yang tidak setimpal, selain berdepan beban tugas pentadbiran yang berat.

Mendedahkan perkara itu, Yang Dipertua Majlis Guru Besar Malaysia (MGBM), Ruslan Madun, berkata fenomena itu berlaku kerana gred DG32 yang dipegang penolong kanan ketika ini sama dengan gred guru biasa selepas 10 tahun berkhidmat dengan hanya perlu lulus minimum Peperiksaan Tahap Kecekapan.

Katanya, perbezaan tangga gaji antara jawatan itu juga terlalu kecil dengan hanya kelebihan elaun tambahan RM60 yang diperoleh penolong kanan, selain kebimbangan mereka ditukarkan ke sekolah lain sekiranya menerima jawatan berkenaan.

“Menyedari perkara itu, MGBM mencadangkan jawatan guru penolong kanan dilantik secara hakiki di semua sekolah rendah pada gred DG34, sekali gus menarik minat mereka yang layak menyandang jawatan itu.

“Selaras cadangan penetapan Gred DG34 kepada penolong kanan itu, MGBM turut memohon Kementerian Pelajaran mewujudkan gred sisipan DG36 khusus untuk guru besar,” katanya kepada Berita Harian di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Perkara itu adalah sebahagian 18 resolusi Konvensyen Pendidikan Guru Besar Malaysia kali ke-15 anjuran MGBM yang berlangsung di Seremban, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

Resolusi berkenaan diserahkannya kepada Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Sektor Operasi Pendidikan), Datuk Noor Rezan Bapoo Hashim pada majlis penutup konvensyen itu.

Ruslan menjelaskan, resolusi lain ialah menambah 1,500 lagi jawatan guru besar cemerlang DG38 dengan 20 peratus daripadanya diperuntukkan kepada pengelola yang bertugas di Kementerian Pelajaran, jabatan pelajaran negeri dan pejabat pelajaran daerah.

Katanya, penambahan itu perlu kerana ketika ini hanya 1,530 guru besar cemerlang sedang ramai yang berkelayakan, khususnya di luar bandar.

“Malah, MGBM berpendapat jawatan guru besar cemerlang DG38 Khas Untuk Penyandang wajar dihakikikan bagi membolehkan pelantikan atau penggantian dibuat sekiranya penyandang tamat perkhidmatan atau berubah gred perkhidmatannya.

“Selain itu, resolusi turut memohon pertambahan nilai bantuan perkapita sekolah ditingkatkan sebanyak 40 peratus supaya kemudahan pembelajaran lebih kondusif dan realistik dapat disediakan,” katanya.

Beliau menjelaskan, keberkesanan amalan sekolah sebagai institusi masyarakat turut terkandung dalam resolusi itu dengan menyatakan sokongan penuh kepada pelaksanaan konsep 1Malaysia.

Berita Harian Online: 30 Julai 2009

Tiada ulasan: