Rabu, 22 Julai 2009

Tingkat kualiti guru untuk hasilkan pelajar cemerlang

PENJELASAN Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung beberapa isu pendidikan semalam perlu dilihat dalam konteks positif demi pembangunan dan kemajuan negara.

Dalam usaha meningkatkan mutu pendidikan, perubahan demi perubahan diperlukan. Apa yang penting, ia perlu menjurus kepada peningkatan.

Kerajaan kini sedang menggembleng usaha untuk melakukan anjakan daripada sistem pendidikan berasaskan peperiksaan kepada sistem berorientasikan penaksiran yang lebih menyeluruh. Ini bermakna, kita mahu menghasilkan pelajar yang cemerlang secara keseluruhan.

Ia bagi memastikan pelajar kita akan lebih bersifat kompleks dan kompetitif dalam era globalisasi selain diakui keupayaan mereka apabila memasuki pasaran kerja nanti.

Kerajaan bagaimanapun turut sedar bahawa usaha melahirkan pelajar cemerlang dalam semua aspek memerlukan komitmen padu para guru.

Selain dasar-dasar yang dikenal pasti berkesan untuk meningkatkan mutu pendidikan negara, tenaga pengajar merupakan satu lagi aset utama untuk memastikan dasar berkenaan direalisasikan dengan jaya.

Guru berkualiti merupakan satu keperluan mendesak dalam melahirkan pelajar cemerlang. Maka cadangan kerajaan untuk melipatgandakan usaha melahirkan lebih ramai guru berkualiti dan mencukupi sangat kena pada masanya.

Masalah kekurangan guru berkualiti atau kurang berpengalaman lebih ketara di kawasan pedalaman. Ini kerana kebanyakan guru yang dihantar ke sana biasanya terdiri daripada mereka yang baru menamatkan kursus perguruan.

Golongan ini biasanya pasrah untuk dihantar ke mana sahaja bagi menggantikan rakan seperjuangan yang sudah bergelar 'senior'.

Maka wujudlah fenomena guru-guru muda yang kurang berpengalaman memenuhi kuota guru di pedalaman.

Mungkin tidak adil jika dikatakan mereka kurang berkualiti tetapi jika dibandingkan dengan rakan-rakan di bandar, mereka berdepan dengan pelbagai kekurangan.

Dalam usaha ke arah pelaksanaan dasar "memartabatkan bahasa Malaysia dan memperkukuhkan bahasa Inggeris" yang akan bermula pada 2012 nanti, kualiti guru sangat penting untuk dititikberatkan.

Tanpa guru berkualiti, tahap penghasilan pelajar pasti akan tetap di takuk lama. Tidak guna mempunyai fizikal sekolah yang gah sekiranya diisi oleh guru-guru tanpa kualiti.

Dan yang pasti kualiti bukan sahaja diukur daripada segi kecemerlangan guru ketika menjalani kursus perguruan tetapi perlu diukur berdasarkan komitmen mereka dari semasa ke semasa.

Jangan lagi ada fenomena menjadi guru hanya untuk makan gaji. Atau masih wujud guru yang tidak lagi bersemangat dan berada dalam zon selesa atau pun lebih parah, pada tahap beku.

Bagi mengelakkan semua itu berlaku, pastikan wujud pemantauan berterusan untuk memastikan golongan guru seperti ini hanya tinggal sejarah.

Kita mahu generasi guru semasa dan akan datang terdiri daripada mereka yang benarbenar komited dengan tugas dan sedar akan tanggungjawab yang diamanahkan.

Keputusan kerajaan untuk memantapkan kepimpinan sekolah tanpa berlandaskan kekananan juga merupakan satu pendekatan menarik dalam usaha memastikan kualiti.

Proses pelantikan berdasarkan komitmen, bakat dan kualiti dinamik amat sesuai dalam usaha memastikan daya saing berterusan.

Langkah-langkah kerajaan ini akan berjaya sekiranya mendapat kerjasama sepenuhnya daripada semua warga pendidik dan sokongan pihak lain termasuk ibu bapa.

Apa pun kita berharap usaha murni kerajaan ini tidak disalahtafsirkan oleh pihakpihak tertentu sebagai modal politik.

Seperti kata Muhyiddin, pendidikan adalah sesuatu yang cukup besar untuk dipolitikkan. Oleh itu, jangan ada pihak yang cuba memperjudikan nasib anak bangsa demi meraih sokongan serta undi rakyat.

Utusan Malaysia Online: 22 Julai 2009

1 ulasan:

keesha berkata...

Kerjaya guru bukan sepatutnya hanya mengimpikan kerja yang dibayar gaji setelah tamat pengajian. Guru perlu tahan lasak mental, fizikal, emosi dan spiritual. Malangnya guru baru telah dimanjakan sejak diperingkat pengajian dan latihan lagi. Pengalaman di IAB Jitra sungguh mengecewakan melihat bakal-bakal guru. Lebih malang lagi, sebilangan besar daripada mereka ditempatkan di pekan dan bandar yang penuh dengan keselesaan malah di kampung halaman sendiri setelah tamat latihan. Akibatnya, tiada inisiatif mencemerlangkan profesion keguruan. Rakan-rakan yang ditempatkan ditempat mencabar pasti kecewa dengan keadaaan itu. Akibatnya juga menjadi serupa.Anugerah dan pengiktirafan hanya untuk insan guru yang layak bukan guru yang baru sahaja mencebur diri dan belum lagi memberi sumbangan.Semua pihak terutama kementerian perlu peka dan turun padang demi untuk kecemerlangan anak-anak bangsa dan kemajuan negara. Salam 1MAlaysia!!!