Sabtu, 11 Julai 2009

Rasional mansuh dasar PPSMI 2012

Oleh Ridzuan Yop dan Shamsul Kamal Amarudin
bhnews@bharian.com.my


KAMPAR: Keputusan memansuhkan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) pada 2012 tidak wajar dipersoalkan kerana kerajaan mahu memastikan ia tidak dilaksanakan secara gopoh, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri mengakui ada pihak termasuk pejuang bahasa mahu jika boleh pemansuhan dasar itu dibuat esok, tetapi kerajaan memikirkan ia tidak boleh dibuat dalam keadaan tergesa-gesa sehingga menggagalkan matlamatnya.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran, berkata tempoh dua tahun sehingga 2012 diperlukan untuk membuat persiapan seperti menyediakan guru berkelayakan, makmal bahasa, alat bantuan mengajar dan sebagainya.

"Kita mengambil kira tempoh masa itu untuk membuat persiapan yang sempurna, tidak perlu tergopoh-gapah dalam soal pendidikan ini... kita fahamlah pejuang bahasa ini kalau boleh esok nak mulakan.

“Kita mesti realistik sebab itu kita perlu tempoh masa yang sesuai, itupun ada orang kata awal sangat dan perlukan tempoh masa yang lebih sesuai lagi," katanya pada sidang media selepas melancarkan Pesta Mind Malaysia kelima di Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) kampus Perak di sini, semalam.

Turut hadir, Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, Pengerusi Majlis UTAR, Tun Dr Ling Liong Sik dan Presiden UTAR, Prof Datuk Dr Chuah Hean Teik.

Muhyiddin juga mengakui kerajaan dalam membuat sesuatu keputusan tidak dapat memuaskan hati semua pihak.

"Tempoh dua tahun setengah ini memberikan kita masa cukup untuk memastikan kita ada kelengkapan, kita tidak mahu terjebak sama seperti ketika PPSMI diperkenalkan.

"Saya tahu ada sesetengah sekolah di kawasan bandar tidak menghadapi masalah melaksanakan PPSMI, tetapi kita bukan bercakap hanya untuk beberapa sekolah tetapi lebih 10,000 sekolah seluruh negara," katanya.

Beliau berkata, sebelum PPSMI diperkenalkan pada 2003, bahasa kebangsaan digunakan untuk semua bidang ilmu termasuk Matematik dan Sains.

Ketika diminta mengulas gesaan Gerakan Memansuhkan PPSMI (GMP) supaya dasar itu dimansuhkan secara menyeluruh termasuk pada peringkat universiti, Muhyiddin berkata, perkara itu diserahkan kepada Kementerian Pengajian Tinggi.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, Kementerian Pelajaran mengkaji memperkenalkan program literasi minda atau kemahiran berfikir di sekolah bagi menguatkan daya ingatan pelajar agar dapat menguasai ilmu dipelajari dengan lebih cekap dan cepat.

Katanya, sebagai permulaan kementerian akan mengadakan perbincangan dan kerjasama dengan Gerakan Literasi Mental Malaysia (MMLM) untuk memperkenalkannya di sekolah terpilih.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, Gagasan ‘1Malaysia, Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’ boleh menjadi jenama hebat sekiranya seluruh lapisan masyarakat memahami konsep yang dibawa oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Beliau berkata, konsep itu membawa maksud dan komponen yang baik antaranya semangat perpaduan, kerjasama, saling bantu-membantu dan tidak ada perbezaan layanan dalam kesaksamaan kepada semua lapisan masyarakat.

"Untuk memahami gagasan ini yang perlu diperjelaskan lagi kepada rakyat, ia akan mengambil masa. Pentadbiran Najib akan masuk 100 hari, ini idea baru dan ia mengambil masa untuk orang faham.

"Bukan (konsep) 1Malaysia saja tetapi konsep rakyat didahulukan jangan diputar-belitkan sehingga menimbulkan salah faham kerana ia satu pendekatan penting yang boleh diperluaskan dalam pelbagai bentuk," katanya.

Katanya, makna dan konsep 1Malaysia akan dijelaskan kementerian dan agensi kerajaan terutama Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.

“Selain itu, media massa berperanan penting untuk menjelaskan gagasan yang dibawa Najib kepada 27 juta penduduk di negara ini,” katanya.

Berita Harian Online: 11 Julai 2009

Tiada ulasan: