Ahad, 9 Ogos 2009

3j murid rugi jika teruskan PPSMI



MUHYIDDIN Yassin berbual dengan pelajar pada majlis dialog bersama NGO, masyarakat dan pelajar Malaysia di Pusat Pameran dan Konvensyen Perth, Australia, semalam. - BERNAMA


PERTH 8 Ogos - Dianggarkan tiga juta murid akan keciciran dalam penguasaan bahasa Inggeris jika dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) tidak dimansuhkan.

Ketika menjelaskan sebab kerajaan tidak meneruskan dasar itu kepada 1,000 pelajar Malaysia di sini malam tadi, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pemansuhan itu mengambil kira ketidakupayaan majoriti murid menguasai bahasa Inggeris semasa mengikuti dua subjek berkenaan.

Timbalan Perdana Menteri turut menarik perhatian mengenai kunjungannya ke sebuah sekolah di Senawang, Negeri Sembilan sebelum ini dengan melihat sendiri praktis pembelajaran PPSMI di sebuah kelas di situ.

''Apabila guru menyoal dalam bahasa Inggeris, pelajarnya tidak faham dan setelah ditanya apakah bahasa yang dia ingin ditanya, jawab pelajar itu adalah lebih mudah dalam bahasa Malaysia.

''Jadi, kalau pelajar Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil menggunakan bahasa ibunda mereka untuk PPSMI, mengapa pula sekolah kebangsaan perlu menjawab dalam bahasa Inggeris," katanya.

Beliau yang dalam lawatan kerja lima hari ke Australia mengadakan pertemuan dengan pelajar Malaysia di Pusat Pameran Konvensyen Perth (PCEC).

Menurut Muhyiddin, beliau menyedari keputusan memansuhkan PPSMI itu bukan tindakan popular.

''Namun, kita kena fikirkan masa depan 500,000 pelajar. Kalau dalam setahun, sebahagian tidak faham langsung, maka dalam tempoh enam tahun sahaja, jumlahnya mencapai tiga juta murid.

''Kalau hendak diteruskan juga, anda boleh bayangkan akan hasilnya dan ia tentu beri kesan buruk kepada Malaysia.

''Saya tahu ada pihak menyatakan keputusan ini (mansuhkan PPSMI) tidak popular sebab sebilangan kata mampu ikut tetapi (realitinya) sebahagian besar pelajar tidak mampu," katanya.

Utusan Malaysia Online: 9 Ogos 2009

Tiada ulasan: