Rabu, 26 Ogos 2009

Sayangi Sekolah: Warisan berzaman

Oleh Junita Mat Rasid
junita@bharian.com.my


LATIFAH melihat pelbagai bahan sejarah yang dipamerkan di muzium warisan sekolahnya.

Sekolah Tinggi Muar cemerlang, lahir ramai profesional dalam pelbagai bidang

KEJAYAAN Sekolah Tinggi Muar (STM) melahirkan ramai tokoh dan pemimpin dalam pelbagai bidang membolehkannya terus gah sebagai pewaris kegemilangan pendidikan.

Berpegang prinsip prestasi cemerlang sepanjang zaman, tenaga pengurusan terutama guru dan pentadbir serta pelajar berusaha bersungguh-sungguh bagi memastikan kejayaan dikecapi membanggakan semua pihak.

Sejarah kecemerlangan awal pendidikan STM bermula sejak penubuhannya pada 1902 yang dikenali sebagai Goverment English School (GES).

Ketika itu, STM antara sekolah tertua di daerah Muar menjadi pilihan ibu bapa yang mementingkan pendidikan kerana yakin pelajaran adalah instrumen utama untuk mengubah taraf hidup.

Kecemerlangan STM diwarisi dari satu generasi ke satu generasi dan terbaru, sekolah itu menerima Anugerah Sekolah Cemerlang Kementerian Pelajaran 2009 bagi kategori Sekolah Menengah Harian Bandar.

Antara tokoh politik tanah air dan profesional yang pernah belajar di sekolah itu termasuk Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

Dua bekas gabenor Bank Negara, Tan Sri Jaafar Husin dan Abd Aziz Taha; bekas Ketua Pengarah Felda dan Pengerusi Malayan Banking Berhad, Tan Sri Taib Andak dan bekas Menteri Besar Johor, Datuk Syed Abd Kadir Mohamed juga tokoh dilahirkan sekolah itu.

Bangunan sekolah dibina berciri seni bina kolonial Inggeris diisytiharkan sebagai warisan negeri Johor sempena sambutan ulang tahun ke-100 sekolah itu pada 29 Mac 2003.

Premis lama masih kekal hingga hari ini menjadikan STM sebagai sekolah yang mengekalkan ciri sejarah zaman silam untuk tatapan generasi hari ini, sekali gus membanggakan pelajar serta kakitangannya.

Pengetua Kanan sekolah itu, Latifah Hamdan, ketika ditemui Berita Harian, baru-baru ini berkata, pencapaian sekolah itu amat membanggakan dan berharap ia berkekalan.

"STM mencatatkan kegemilangan sejak awal penubuhannya lagi, malah bangunan lama masih kekal hingga sekarang menjadi bukti sejarah sekolah yang berjaya melahirkan ramai profesional dalam pelbagai bidang.

“Kesungguhan dan dedikasi guru dengan kerjasama ibu bapa juga antara faktor berjaya mengekalkan kecemerlangan sekolah ini dalam memacu kejayaan melahirkan generasi berwawasan,” katanya.

Beliau berkata, prestasi cemerlang yang diwarisi turut dikumpul dalam bentuk koleksi sejarah dan mampu mewujudkan sebuah muzium untuk tatapan generasi akan datang.

Latifah berkata, muzium diwujudkan di bangunan lama sekolah itu bertujuan menimbulkan kesedaran, selain membangkitkan semangat pelajar untuk terus berusaha mengejar kecemerlangan.

”Asalnya ia dikenali sebagai muzium mini sejarah sebelum ditukar kepada muzium warisan sejak enam tahun lalu.

”Pelajar perlu tahu mengenai sejarah sekolah dan bahan yang dipamerkan termasuk senarai tokoh lepasan sekolah ini.

“Ia diharap dapat membangkit semangat pelajar dan sayangkan sekolah ini, sekali gus menjadi sebahagian catatan kegemilangan,” katanya.

Beliau berkata, koleksi kejayaan itu juga membolehkan umum mengetahui lebih dekat sejarah kegemilangan sekolah sejak diwujudkan hingga berjaya melahirkan tokoh dan pemimpin negara.

Berita Harian Online: 26 Ogos 2009

Tiada ulasan: