Isnin, 24 Ogos 2009

Lidah keras?

Oleh Suliati Asri
suliati@hmetro.com.my




KADANGKALA kita tidak faham, apa susah sangat belajar dan menguasai bahasa Inggeris sama ada dalam pertuturan atau penulisan?

Pelajar sekolah sering mengeluh apabila mengikuti kelas bahasa Inggeris, seolah-olah ada 'hantu' yang menghalang mereka untuk memberi fokus terhadap pembelajaran berkenaan.

Di rumah, subjek bahasa Inggeris tidak dipedulikan. Ibu bapa pula tidak ambil tahu sama ada anak mereka belajar bahasa antarabangsa itu atau tidak.

Hasilnya, keputusan bahasa Inggeris di kalangan pelajar Melayu merudum. Apabila memasuki institusi pengajian tinggi (IPT) keadaan bertambah lebih teruk.

Penguasaan bahasa Inggeris mereka 'hancus' padahal kebanyakan buku rujukan di IPT adalah dalam bahasa Inggeris.

Ketika pelajar bangsa lain sibuk menguasai bahasa Inggeris, pelajar Melayu seperti berpuas hati dengan apa yang ada.

Akibat kealpaan itu, apabila keluar dari IPT, mereka sukar mendapat kerja kerana tidak mahir berbahasa Inggeris. Dalam proses temuduga, pertuturan bahasa Inggeris anak Melayu tergagap-gagap seperti baru belajar bercakap.

Apakah pelajar Melayu masih dalam kepompong yang sama, malu untuk bertutur bahasa Inggeris atau menganggap bahasa itu tidak penting?

Jika alasan bahasa itu susah, mengapa pelajar Cina dan India boleh menguasainya dengan baik?

Tidak guna kerajaan membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk meningkat penguasaan pelajar Melayu dalam bahasa Inggeris jika mereka sendiri tidak sedar kepentingan bahasa itu. Ia ibarat mencurah air di daun keladi.

Timbalan Naib Canselor (Akademik & Antarabangsa), Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Datin Paduka Dr Aini Ideris, berkata tidak semua pelajar Melayu sukar menguasai bahasa Inggeris berbanding pelajar bukan Melayu.

Beliau berkata, ada juga pelajar bukan Melayu gagal menguasai bahasa Inggeris, namun ia tidak ketara kerana bilangan pelajar Melayu lebih ramai.

"Saya tidak bersetuju dakwaan pelajar Melayu sukar menguasai bahasa Inggeris berbanding pelajar bukan Melayu.

"Dari segi akademik dan keputusan peperiksaan bahasa Inggeris, mereka cemerlang dan keputusan mereka baik," katanya.

Jika pelajar luar bandar dijadikan ukuran untuk melabelkan pelajar Melayu sukar untuk menguasai bahasa Inggeris, itu tidak adil.

"Sebagai pelajar luar bandar, kelengkapan pembelajaran mereka terutama bahasa Inggeris adalah terhad dan tidak secanggih pelajar di bandar.

"Selain itu, pergaulan serta persekitaran mereka juga sangat berbeza dengan pelajar di bandar," katanya.

Dalam usaha menggalakkan pelajar menguasai bahasa Inggeris, Dr Aini berkata, isu siapa lebih menguasai bahasa Inggeris jangan digembar-gemburkan.

"Jangan ungkit isu perbezaan sebaliknya beri pendedahan dan cara yang betul untuk melaksanakan kaedah itu.

"Dengan pendedahan yang betul menggunakan peralatan yang lengkap dan tenaga pengajar yang menggunakan bahasa Inggeris dalam pembelajaran, ia membantu pelajar menguasai bahasa berkenaan," katanya.

Mengimbau sistem lama di sesetengah sekolah yang mendenda pelajar yang gagal bertutur bahasa Inggeris, Dr Aini berkata, cara itu mungkin boleh diamalkan semula.

"Pihak sekolah perlu kreatif dan berusaha untuk membantu serta menyediakan bahan yang sesuai dan lengkap.

"Pihak sekolah juga perlu menyediakan pelbagai bahan bacaan yang menarik dan terkini bagi menanam minat mereka untuk membaca buku bahasa Inggeris," katanya.

Di samping itu, penggunaan teknologi seperti televisyen dalam pembelajaran dapat membantu kerana ia lebih berkesan untuk menarik minat pelajar menguasai bahasa Inggeris.

"Apa yang paling penting, guru perlu menguasai bahasa itu serta menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya ketika mengajar. Ada sesetengah guru bahasa Inggeris mengajar menggunakan dwibahasa.

"Keadaan itu menyebabkan pelajar tidak punya inisiatif memperbaiki penguasaan bahasa Inggeris mereka," katanya.

Beliau setuju jika guru yang mengajar subjek itu dibawa dari luar negara.

"Ini boleh meningkatkan semangat pelajar untuk menguasai bahasa Inggeris bagi memudahkan mereka memahami apa yang diajar guru terbabit," katanya.

Sementara itu, guru bahasa Inggeris, Sapian Mamat, berkata pelajar Melayu sukar menguasai bahasa itu disebabkan latar belakang keluarga di samping cara pergaulan mereka.

Menurutnya, jika ibu bapa menggunakan bahasa Inggeris dalam komunikasi di rumah, masalah kegagalan menguasai bahasa berkenaan tidak timbul.

"Ibu bapa pelajar bukan Melayu, mereka berusaha bercakap bahasa Inggeris di rumah untuk membiasakan anak mereka dengan bahasa itu.

"Cara itu memberi pendedahan awal kepada anak terutama untuk bercakap menggunakan bahasa Inggeris walaupun tatabahasa yang digunakan tunggang terbalik.

"Pelajar juga mudah memahami ketika guru mengajar kerana perkataan yang digunakan pernah mereka gunakan di rumah," katanya.

Bagi pelajar Melayu, menurut Sapian, hanya segelintir ibu bapa menggunakan bahasa Inggeris di rumah.

"Keadaan ini memberi kesukaran memahami dan bertutur bahasa Inggeris kerana mereka tidak dapat mempraktikkan apa yang dipelajari di sekolah ketika berada di rumah.

"Mereka boleh menerima dan mempelajari bahasa Inggeris, tetapi tidak dapat menguasai sepenuhnya kerana orang di sekeliling tidak bertutur bahasa itu," katanya.

Satu lagi faktor menjadi punca pelajar Melayu sukar menguasai bahasa Inggeris kerana mereka tidak melihat kepentingan bahasa itu.

"Ketika dalam kelas, pelajar bertutur bahasa Melayu. Jadi, mereka tidak melihat kepentingan bahasa itu kerana jika lulus bahasa Inggeris pun sudah memadai.

"Ia berlainan dengan pelajar bukan Melayu yang didedahkan kepentingan bahasa Inggeris bukan saja untuk peperiksaan, tetapi berkomunikasi," katanya.

Sementara itu, ibu kepada tiga anak, Siti Aminah Kassim, berkata pelajar Melayu sukar menguasai bahasa Inggeris kerana mereka malas berusaha dan menganggap bahasa itu tidak penting.

"Saban tahun, ada saja inisiatif baru yang dibuat kementerian pelajaran bagi membantu pelajar menguasai bahasa Inggeris.

"Jika mereka menggunakan peluang itu, mereka mudah menguasainya kerana kebolehan pelajar Melayu tidak bezanya berbanding pelajar bangsa lain.

"Tetapi, jika malas berusaha, yang mudah pun menjadi susah," katanya.

myMetro: 24 Ogos 2009

Tiada ulasan: