Ahad, 2 Ogos 2009

Tangguh peperiksaan pilihan terakhir

PUTRAJAYA 1 Ogos – Keputusan menangguhkan empat peperiksaan awam hanya akan menjadi pilihan terakhir sekiranya wabak selesema babi atau influenza A (H1N1) merebak ke seluruh negara.

Sehubungan itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, pihaknya akan membawakan perkara itu dalam mesyuarat H1N1 peringkat kebangsaan yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Selasa ini.

‘‘Saya akan bawa perkara ini untuk dibincangkan dalam mesyuarat tersebut, tetapi kita doakan dalam bulan Ogos, keadaan akan pulih dan tidak mengganggu peperiksaan.

‘‘Kita berasa bimbang kerana ada empat peperiksaan awam, kalau keadaan bertambah buruk, ini akan menjejaskan peperiksaan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada majlis penutup Bulan Kecergasan dan Kementerian Pelajaran-Putrajaya Big Walk di Dataran Putrajaya di sini hari ini.

Seramai 8,000 pelajar dari seluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak menyertai program tersebut.

Berdasarkan takwim yang disediakan Kementerian Pelajaran, Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) diadakan pada 8 hingga 10 September ini, manakala Penilaian Menengah Rendah (PMR) dari 7 hingga 9 Oktober dan 12 hingga 13 Oktober ini.

Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berlangsung pada 20 hingga 22 Oktober dan 26 hingga 27 Oktober dan ujian bertulis (19 November-16 Disember).

Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) pula akan diadakan pada 19 hingga 21 Oktober.

Majlis Peperiksaan Malaysia pula menetapkan peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) pada 18 November hingga 10 Disember ini.

Menurut Alimuddin, kementerian juga akan mengadakan perbincangan dengan Kementerian Kesihatan bagi membolehkan para pelajar yang dijangkiti H1N1 dapat mengambil peperiksaan di hospital.

‘‘Kalau tidak ramai, kita boleh adakan peperiksaan di hospital seperti kita lakukan jika ada pelajar mengalami kemalangan atau sakit teruk.

‘‘Buat masa ini, keadaan terkawal dan hospital mampu mengendalikannya,” katanya.

Bagaimanapun, jelas Alimuddin, pihaknya akan mengadakan perbincangan terperinci dengan Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Kesihatan tentang langkah yang perlu dilakukan sekiranya wabak itu menyerang seluruh negara.

Tambahnya, setakat ini, kementerian telah mengarahkan aktiviti besar-besaran melibatkan pelajar dikurangkan, manakala program ke luar negara hanya dibenarkan jika ia melibatkan kes-kes tertentu.

‘‘Itu pun dengan syarat, mereka wajib mengambil vaksin dan mengelakkan diri dari kawasan orang ramai serta segera berjumpa doktor sebaik pulang ke tanah air apabila mendapati terdapat tanda-tanda selesema,” katanya.

Menjelaskan langkah pencegahan yang diambil kementerian, beliau berkata, pekeliling telah dikeluarkan kepada semua sekolah tentang keperluan menjaga kebersihan di persekitaran sekolah.

‘‘Kita galakkan pengetua dan guru besar mengambil tindakan sendiri sekiranya pelajar memerlukan bantuan.

‘‘Apabila pelajar mengalami selesema, demam dan batuk, mereka perlu segera dihantar ke hospital,” katanya.

Utusan Malaysia Online: 2 Ogos 2009

Tiada ulasan: