Rabu, 26 Ogos 2009

Kementerian digesa atasi kekurangan rumah guru



SALAH sebuah rumah guru yang disediakan di kawasan pedalaman Nabawan, Sabah.


NABAWAN 25 Ogos - Kementerian Pelajaran diminta segera mengatasi masalah kekurangan rumah guru yang ketara di daerah ini bagi memastikan para guru mendapat kediaman selesa seterusnya mampu meningkatkan lagi kualiti pendidikan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Nabawan, Datuk Bobbey Suan berkata, langkah itu penting kerana masalah tersebut menyukarkan para guru menjalankan tugas mereka dengan lebih berkesan.

"Terdapat beberapa buah sekolah termasuk sekolah menengah di daerah ini mengalami masalah kekurangan rumah guru menyebabkan ada guru-guru yang bertugas terpaksa berulang-alik sejauh lebih 60 kilometer.

"Selain itu terdapat juga guru-guru di sekolah terpencil yang tinggal di rumah yang tidak selesa," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Menurut Bobbey, selain daerah ini beliau mendapat laporan bahawa daerah berhampiran iaitu Tenom turut menghadapi masalah yang sama.

Katanya, antara faktor menyebabkan para guru terpaksa tinggal jauh dan berulang-alik ke sekolah adalah kerana kekurangan rumah sewa di daerah ini.

Dalam pada itu, mengulas mengenai insentif khas yang diberikan kerajaan kepada pengetua dan guru besar, beliau berharap ia dapat memberi galakan kepada mereka menjalankan tugas dengan lebih berkesan.

Bagaimanapun, katanya, guru-guru yang mendapat insentif itu haruslah menjalankan tugas setimpal dengan apa yang mereka terima.

Tambahnya, pemberian insentif kepada guru-guru yang bertugas di sekolah-sekolah terpencil di kawasan pedalaman amat dialu-alukan.

"Ini kerana selain sanggup bertugas di sekolah terpencil, mereka juga menghadapi pelbagai masalah dalam perjalanan sama ada perjalanan darat dan sungai," ujarnya.

Utusan Malaysia Online: 26 Ogos 2009

Tiada ulasan: