Rabu, 26 Ogos 2009

Terap semangat patriotik di kalangan pelajar

KUCHING 25 Ogos - ''1SMK Santubong, Pelajar Didahulukan, Pencapaian Akademik Sekolah Diutamakan," kata Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Santubong, Jali Kenoi ketika melancarkan sambutan Bulan Kemerdekaan di sekolah berkenaan di sini baru-baru ini.

Gagasan tersebut merupakan inisiatif sekolah untuk menaikkan semangat para pelajar bagi menimba ilmu pengetahuan dan pada masa yang sama menerapkan nilai-nilai murni serta patriotik supaya jati diri mereka akan terus dihayati.

Menurut Jali, sempena sambutan bulan kemerdekaan pada tahun ini, pihaknya menyediakan pelbagai program berbentuk pemahaman, penghayatan serta penghargaan dengan penglibatan para pelajar dari peringkat tingkatan satu sehingga tingkatan lima.

Katanya, antara program yang disediakan untuk para pelajar sepanjang sambutan bulan kemerdekaan sejak 1 Ogos lalu adalah pertandingan lagu-lagu patriotik dan 1Malaysia, deklamasi sajak, berpidato serta penulisan esei bertemakan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan yang juga tema Hari Kemerdekaan ke-52.

''Dengan ada program-program seumpama ini secara tidak langsung ia memeriahkan lagi sambutan sempena bulan kemerdekaan negara.

''Pada masa yang sama, para pelajar boleh menyertai program-program tersebut sekali gus mengisi masa lapang mereka dengan perkara yang bermanfaat dan berfaedah," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

SMK Santubong yang ditubuhkan pada tahun 1984 kini mempunyai 51 tenaga pengajar dengan 720 pelajar termasuk seramai 250 mereka yang tinggal di asrama.

Jali berkata, penganjuran program sempena bulan kemerdekaan sudah menjadi tradisi di sekolah terbabit dan ia dilakukan pada setiap tahun.

Katanya, tujuannya adalah supaya program seumpama itu dapat memupuk semangat cintakan negara di dalam diri pelajar di samping kesedaran mengenai sejarah kemerdekaan negara.

Tambahnya, pihak sekolah juga berharap program tersebut dapat menanamkan nilai-nilai jati diri, membina keyakinan serta kekuatan pada diri pelajar dalam melahirkan modal insan berkualiti serta berkemahiran pada masa akan datang.

''Kita sedia maklum bahawa generasi muda hari ini adalah pelapis kepada kepimpinan negara pada masa akan datang, maka mereka perlu dibentuk dengan sebaik mungkin tanpa menjejaskan jati diri mereka.

''Sehubungan itu, program bulan kemerdekaan sekolah ini bertepatan sekali untuk mewujudkan golongan masyarakat yang mampu memacu negara ini ke peringkat yang lebih baik pada masa akan datang," ujarnya.

Dalam pada itu, Ketua Panitia Sejarah, Hayati Yaman, 35, berkata, program berbentuk sejarah memang perlu dilaksanakan supaya generasi muda terutamanya pelajar tidak akan melupai setiap titisan peluh dan darah para pejuang terdahulu menuntut kemerdekaan negara.

Katanya, para pelajar tersebut boleh mempelajari dan mengkaji mengenai tokoh-tokoh sejarah negara yang telah memperjuangkan kemerdekaan sebelum ini.

''Dengan adanya program seperti hari ini, para pelajar tidak akan melupakan jasa-jasa orang terdahulu yang memperjuangkan merdeka kerana tanpa pejuang-pejuang dahulu, kita tidak mungkin dapat menikmati kehidupan bertuah seperti hari ini," ujarnya.

Utusan Malaysia Online: 26 Ogos 2009

Tiada ulasan: