Khamis, 20 Ogos 2009

60 sekolah tepati piawaian terima anugerah cemerlang

Oleh Norliza Abdullah
lizz@bharian.com.my

TAHUN ini, 60 lagi sekolah di seluruh negara diberi Anugerah Sekolah Cemerlang yang turut menawarkan imbuhan dalam bentuk projek bernilai RM50,000 setiap satu.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata penganugerahan mengikut 14 kategori itu berdasarkan kedudukan terbaik sekolah mencapai Taraf Cemerlang dan Gemilang serta memperoleh skor 80 peratus mengikut indeks pengukuran Standard Kualiti Pelajaran Malaysia.

Selain prestasi akademik dan kokurikulum, katanya, pemilihan sekolah menerima anugerah diperkenalkan sejak 2007 itu juga berdasarkan hala tuju kepimpinan, pengurusan organisasi, program pendidikan dan pencapaian murid.

“Anugerah ini akan diteruskan tahun depan dengan mengambil kira kriteria baru untuk memberi penghargaan kepada pengetua dan guru besar cemerlang dalam usaha melonjakkan kecemerlangan institusi pendidikan negara.

“Jumlah sekolah terpilih juga akan ditingkatkan kepada 100 dengan menambah kategori kecemerlangan menyeluruh.

“Langkah ini sejajar dengan usaha melonjak kecemerlangan institusi pendidikan negara dan matlamat Pelan Induk Pembangunan Pendidikan,” katanya pada majlis penyampaian anugerah itu di Universiti Putra Malaysia, Serdang, kelmarin.

Hadir sama Ketua Setiausaha kementerian, Tan Sri Dr Zulkurnain Awang: Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom dan Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Sektor Operasi Pendidikan), Datuk Noor Rezan Bapoo Hashim.

Mohd Puad menjelaskan pengiktirafan itu mencerminkan kesungguhan dan komitmen kerajaan dalam menyediakan persekitaran pendidikan terbaik.

Usaha itu juga, katanya, memenuhi saranan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengenai pendidikan yang terkandung dalam Bidang Keberhasilan Utama (KRA).

“Ia antara lain menetapkan kementerian meluaskan akses pendidikan dengan memastikan 89 peratus anak kita mendapat pendidikan prasekolah menjelang 2012 dan boleh membaca, menulis dan mengira di akhir tahap satu persekolahan,” katanya.

Berita Harian Online: 20 Ogos 2009

Tiada ulasan: