Isnin, 17 Ogos 2009

Semua aspek diteliti sebelum mansuh PPSMI

TAWAU: Keputusan untuk tidak meneruskan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dibuat selepas kerajaan mengambil kira dan meneliti semua aspek termasuk pandangan pelbagai pihak, kata Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi.

Sehubungan itu, Dr Mohd Puad berpendapat keputusan kerajaan memansuhkan PPSMI adalah langkah kerajaan untuk membetulkan sesuatu yang tidak betul demi kebaikan pelajar dan rakyat keseluruhannya.

Beliau berkata, sekiranya dasar itu bertujuan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan dengan mengajar subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris maka adalah lebih baik mata pela-jaran berkenaan diajar dalam bahasa ibunda kerana ia lebih mudah difahami pelajar.

Katanya, kejayaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang menggunakan bahasa Malaysia dalam pengajarannya sehingga dapat melahirkan ribuan pakar dan profesional termasuk jurutera dan doktor, secara langsung membuktikan keupayaan bahasa ibunda sebagai bahasa ilmu.

Sekiranya pengajaran mata pelajaran berkenaan pula diajar dalam bahasa Inggeris untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris maka kaedah pengajarannya perlu diperbaiki, katanya, ketika berucap merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Tawau di sini semalam.

Beliau berkata, penelitian kerajaan mendapati walaupun dasar PPSMI sebelum ini wujud namun ia seolah-olah tidak dilaksanakan kerana kebanyakan guru mengajar subjek Matematik dan Sains dalam bahasa Malaysia atau bercampur-campur.

"Cuma enam peratus saja guru mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris... kalau ia (PPSMI) tidak dilaksanakan, mengapa kita perlu teruskan. (Akhirnya) dasar ini meningkatkan ilmu pun tidak... penguasaan bahasa Inggeris pun tidak," katanya.

Katanya, kerajaan kini sedang mengambil langkah perlu untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran bahasa Inggeris termasuk mengambil lebih ramai guru pakar bahasa itu serta meningkatkan kemudahan pe-ngajaran termasuk penggunaan makmal bahasa serta mengajar kesusasteraan Inggeris di sekolah-sekolah.

Menurut Dr Mohd Puad kerajaan juga telah menerbitkan banyak kamus serta ratusan daftar istilah Sains dan Matematik yang mengandungi ratusan ribu istilah untuk digunakan ketika mengajar mata pelajaran berkenaan dalam bahasa Kebangsaan. - Bernama

Berita Harian Online: 17 Ogos 2009

Tiada ulasan: