Selasa, 25 Ogos 2009

Guru disah korban ke-69

Oleh Hayati Ibrahim
ya_t@hmetro.com.my


PUTRAJAYA: Seorang guru wanita berusia 38 tahun dari Subang Jaya, Selangor, menjadi mangsa ke-69 wabak Influenza A (H1N1) di negara ini.

Walaupun wanita berkenaan meninggal dunia pada 19 Ogos lalu, Kementerian Kesihatan hanya mengesahkan kematiannya semalam kerana kementerian perlu membuat pengesahan sama ada kematian mangsa disebabkan ‘primary causes’ atau ‘distributing causes’.

Ini berikutan wanita berkenaan lambat menerima rawatan antiviral walaupun ujian ‘rapid test’ mengesahkan dia positif Influenza A ketika mendapatkan rawatan di sebuah klinik swasta pada 13 Ogos selepas mengalami gejala demam dan batuk selama dua hari.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai, berkata lima hari kemudian mangsa mendapatkan rawatan di hospital swasta kerana mengalami kesukaran bernafas dan ‘cyanosis’ secara tiba-tiba sebelum dirujuk ke Hospital Kuala Lumpur pada 18 Ogos.

“Sapuan tekak diambil pada hari sama dan rawatan Tamiflu dimulakan. Bagaimanapun, mangsa meninggal dunia keesokan harinya akibat ‘pneumonia with ARDS’.

“Keputusan sapuan tekak mengesahkan mangsa positif H1N1 pada 20 Ogos lalu,” katanya pada sidang media selepas mengadakan taklimat bersama Ketua Pengarang Berita dan Ketua Editor media cetak serta elektronik mengenai H1N1 di kementeriannya di sini, semalam.

Hadir sama, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican; Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr Ramlee Rahmat dan Pengarah Bahagian Kawalan Penyakit, Datuk Dr Hassan Abdul Rahman.

Liow berkata, sekiranya wanita itu diberi rawatan segera selepas disahkan positif H1N1, mungkin mangsa tidak mengalami komplikasi dan dapat diselamatkan.

Berikutan itu, beliau berkata semua doktor di hospital dan klinik swasta diminta mematuhi garis panduan yang dikeluarkan kementerian bagi memastikan kejadian sama tidak berulang pada masa depan.

“Doktor di klinik dan hospital swasta perlu memberi rawatan segera kepada tiga kumpulan iaitu mereka yang mempunyai ‘influenza-like illness’ dan tergolong dalam kumpulan berisiko tinggi, mereka yang mengalami demam panas antara 39 hingga 40 darjah Celsius melebihi dua hari dan mereka positif Influeza A ketika menjalani ‘rapid test’.

“Golongan ini mesti diberikan rawatan antiviral dengan segera bagi mengelakkan sebarang komplikasi kepada pesakit. Kita harap semua doktor jelas dan mengikuti garis panduan yang diberikan, paling penting jangan keliru dengan panduan yang diberikan dan jika masih kurang jelas mereka boleh merujuk kepada kementerian atau laman web,” katanya.

Sehubungan itu, kementerian akan mengadakan perjumpaan dengan klinik dan hospital swasta untuk berbincang pendekatan terbaik yang perlu diambil oleh kedua-dua pihak bagi menangani masalah seumpama ini berikutan kementerian juga turut menerima pelbagai aduan daripada orang ramai.

“Kami akan mengadakan perjumpaan minggu ini juga dan tarikh akan ditetapkan kemudian. Sebelum ini, kementerian sudah memberi taklimat kepada klinik kesihatan dan hospital kerajaan, kini kita akan mengadakan taklimat dengan mereka bagi membolehkan kedua-dua pihak berdialog dan bertukar pandangan.

“Ia selaras dengan usaha memastikan penularan wabak ini dapat ditangani dengan lebih baik dengan kerjasama pelbagai pihak termasuk pengamal perubatan,” katanya.

myMetro: 25 Ogos 2009

Tiada ulasan: