Sabtu, 29 Ogos 2009

Telinga berdarah

Oleh Amir Abd Hamid
amir@hmetro.com.my


SELAYANG: Hanya kerana gagal menyiapkan kerja sekolah, seorang murid lelaki tahun dua terpaksa menanggung derita pendarahan di telinga dan mengalami gangguan pendengaran selepas ditampar gurunya.

Mangsa, Naufal Haziq Mohd Husaini, 8, murid sesi petang di Sekolah Kebangsaan (SK) Taman Sri Gombak 2 di sini mendakwa ditampar gurunya, Selasa minggu lalu.

Difahamkan, guru lelaki subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan (PJK) itu menampar mangsa tiga kali bermula di belakang badan sebelum ke pipi dan telinga kirinya.

Menurut ibunya, Noorhana Abdul Hamid, 34, dia pada mulanya tidak mengetahui kejadian itu kerana anaknya hanya mendiamkan diri.

“Bagaimanapun, ketika menonton televisyen di rumah sambil menyiapkan bahan untuk dimasak Ahad lalu, saya tiba-tiba melihat telinga kiri anak sulung saya itu keluar darah.

“Anak saya itu turut mengadu sakit kepala melampau. Saya memberinya ubat dan membersihkan darah di telinganya.

“Hari berikutnya baru saya membawanya ke klinik kerajaan berhampiran,” katanya.

Menurutnya, dia bertanya kepada doktor, namun dimaklumkan telinga anaknya itu kemungkinan tercucuk sesuatu.

Doktor berkenaan memberinya ubat dan memintanya kembali mendapatkan rawatan jika pendarahan berterusan.

Tiga hari selepas itu, Noorhana membawa anaknya itu sekali lagi menemui doktor berkenaan dan dalam pertemuan itu, anaknya memberitahu dia ditampar guru di sekolah kerana gagal menyiapkan kerja diberikan.

Doktor itu mengeluarkan surat supaya Haziq dirujuk ke Hospital Selayang (HS).

Sementara itu, Guru Besar SK Taman Sri Gombak 2, Daunah Sitam, berkata beliau sudah mengetahui mengenai kejadian itu.

“Bagi pihak cikgu yang menampar, saya sudah memohon maaf secara terus dengan Noorhana ketika dia datang ke sekolah.

“Cikgu itu juga sudah membuat pengakuan, tapi katanya dia hanya menampar Haziq dengan perlahan.

“Noorhana, cikgu terbabit dan saya akan mengadakan pertemuan Selasa depan untuk menyelesaikan secara baik hal itu,” katanya ketika dihubungi semalam.

myMetro: 29 Ogos 2009

Tiada ulasan: