Jumaat, 21 Ogos 2009

Sekolah buntu atasi histeria

TEMERLOH 20 Ogos – Sejak empat bulan lalu, sudah lebih 80 pelajar termasuk lelaki malah guru juga diserang histeria.

Segala usaha telah dilakukan termasuk mendapatkan khidmat ‘bomoh’ Islam namun kejadian mistik itu terus berlaku.

Pihak pengurusan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Paya Pulai dekat sini kini buntu untuk menyelesaikan kejadian histeria yang ‘menyerang’ sekolah itu.

Dalam kejadian terbaru, seorang guru perempuan turut diserang histeria.

Justeru Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mentakab, Chuah Boon Seong berharap pihak yang mempunyai kemahiran menangani masalah histeria tampil menghulurkan bantuan.

“Kita harap kejadian itu tidak berulang dan para pelajar dapat belajar dengan tenteram,” katanya kepada pemberita semasa melawat sekolah terbabit di sini semalam.

Tambahnya, kejadian histeria yang berlaku telah menjejaskan pembelajaran pelajar sekolah terbabit terutama yang akan menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak lama lagi.

Beliau dimaklumkan bahawa pihak sekolah telah mengambil segala inisiatif termasuk memindahkan lokasi peperiksaan SPM di luar kawasan sekolah.

Menurut Boon Seong, beliau sendiri akan membawa perkara berkenaan ke peringkat atasan atau mendapatkan bantuan daripada pihak yang mampu menyelesaikan kejadian histeria itu.

“Saya berharap semua pihak yang mempunyai pengalaman dapat sama-sama membantu pihak sekolah menyelesaikan masalah ini,” katanya.

Sementara usaha itu dilakukan, beliau berharap ibu bapa dapat membantu anak-anak mereka dengan memberikan semangat dan nasihat agar mereka tetap ke sekolah seperti biasa.

Utusan Malaysia Online: 21 Ogos 2009

Tiada ulasan: