Isnin, 31 Ogos 2009

Cikgu Man saksi detik pengisytiharan



GONG PASIR - Bagi pesara guru, Abdul Rahman Ismail, 73, atau lebih dikenali Cikgu Man, menyaksikan detik bersejarah pengisytiharan kemerdekaan di Stadium Merdeka, tanggal 31 Ogos, 52 tahun lalu adalah nostalgia yang masih terpahat di hati.

:Menurut Abdul Rahman yang ketika itu mengajar di Sekolah Melayu Kuala Telemong, Hulu Terengganu, dia terpaksa me-lalui pelbagai kesukaran sebelum dapat menyaksikan laungan keramat ‘merdeka’ oleh Perdana Menteri pertama, Tunku Abdul Rahman di Stadium Merdeka ketika itu.

:“Saya bersama 30 ahli rombongan guru Melayu dari Kuala Terengganu bertolak ke Kuala Lumpur menaiki bas untuk menyaksikan peristiwa itu, oleh kerana jarak yang jauh dan keadaan jalan kurang baik, kami semua terpaksa bermalam di Kuala Kemaman sebelum tiba di Kuala Lumpur esoknya.

:“Tiba di Kuala Lumpur, hanya beberapa orang yang memiliki pas khas sahaja dibenarkan masuk ke Stadium Merdeka untuk menyaksikan peristiwa itu, saya antara yang bertuah kerana turut berpeluang menyertai yang lain, pada ketika itu kami semua berpakaian serba putih dan bersongkok.

:“Sebaik perkataan ‘merdeka’ dilaungkan, ia menusuk di sanubari, saya merasakan perjuangan pemimpin Melayu menuntut kemerdekaan serta perjua�ngan pasukan keselamatan membebaskan tanah air akhirnya menjadi kenyataan dan bermulalah era baru pemerintahan sendiri yang dipelopori rakyat tempatan, bukannya bangsa asing,’ kata Tokoh Kemerdekaan Dungun 2007 itu.

:Menurut bapa kepada tujuh anak yang pernah berkhidmat di lapan sekolah sebelum bersara itu, tahap pendidikan sebelum merdeka jauh berbeza dengan sekarang.

:“Dahulu, hanya mereka yang berkemampuan sahaja dapat pergi ke sekolah, pakaian sekolah pula tidak seragam, ada yang berkaki ayam, berseluar pendek, bangunan sekolah pula tidak secantik sekarang.

:“Perjuangan kami pada masa itu adalah untuk membolehkan orang Melayu buta huruf pandai membaca dan pendidikan satu cara untuk meningkatkan tahap ekonomi mereka, wang dan gaji bukanlah menjadi ukuran bagi kami,” katanya.

Sinar Harian (Edisi Terengganu): 31 Ogos 2009

Tiada ulasan: