Jumaat, 21 Ogos 2009

Naik tingkatan 4 mesti lulus PMR

KETIKA merasmikan Bulan Pencegahan Jenayah, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, meminta semua pihak memandang gejala ponteng dan gangsterisme sebagai perkara serius yang perlu ditangani oleh semua pihak.

Gejala ponteng bukanlah baru dalam arena pendidikan kerana ia berlaku sejak sekian lama.

Keadaan ini kian ketara akhir-akhir ini apabila kurangnya kawalan dan tindakan yang boleh diambil terhadap pelajar yang terlibat dalam gejala ponteng.

Malah dalam sesetengah situasi, pihak yang ingin mengambil tindakan, khususnya Guru Disiplin atau Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM) perlu berfikir panjang bagi mengelakkan keadaan yang tidak diingini.

Kuasa guru di luar sekolah amat terbatas dan gejala ini sering ditimbulkan oleh pelajar yang memang sudah tidak berminat untuk belajar. Kelompok ini pula mampu mempengaruhi golongan 'pelajar baik' dan akhirnya memberikan kesan yang lebih besar kepada iklim persekolahan.

Sebelum membincangkan perkara ini kita harus mengenal pasti golongan manakah yang lebih banyak terlibat dalam gejala ini? Kebanyakan pelajar yang terlibat dalam salah laku ini adalah pelajar dari tingkatan empat dan lima.

Namun tidak dinafikan terdapat penglibatan pelajar tingkatan satu hingga tiga. Tetapi golongan ini mungkin 'kurang berani' atau 'masih bimbang' melakukan salah laku tersebut.

Sehubungan itu Kementerian Pelajaran perlu mengkaji adakah kewajaran pelajar yang berisiko atau yang sudah tidak berminat bersekolah dipaksa untuk datang dan kemudiannya memberikan masalah kepada sistem pendidikan kita?

Saya masih teringat sistem pendidikan pada era 80-an di mana pelajar yang tidak mencapai tahap ditetapkan dalam peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP) (kini Penilaian Menengah Rendah - PMR) tidak layak untuk naik ke tingkatan empat.

Saya melihat kesan kepada sistem ini adalah amat positif berbanding sistem sekarang yang membolehkan semua pelajar naik ke tingkatan empat secara automatik.

Sistem peperiksaan SRP dahulu lebih baik dilaksanakan semula untuk pelajar PMR bagi membendung pelajar yang lemah dan sudah tidak layak belajar terus 'dipaksa' melalui zaman persekolahan yang mengundang mereka melakukan gejala ponteng dan gangsterisme.

Kebanyakan mereka yang tidak layak berada di tingkatan empat banyak mencetuskan iklim persekolahan yang kurang kondusif dan menjejaskan tumpuan guru yang mengajar serta menimbulkan gangguan kepada pelajar yang masih bersemangat untuk belajar dan berjaya.

Sebelum mengembalikan semula sistem lama ini, Kementerian Pelajaran wajar menyediakan sekolah vokasional atau Pusat Latihan Giat Mara di setiap daerah agar pelajar yang tidak layak menaiki tingkatan empat berpeluang mempelajari kemahiran kerjaya untuk meneruskan impian mereka.

Adalah sangat malang jika mereka berada di tingkatan empat dan lima tetapi pada masa sama tidak mampu meneruskan persekolahan dan hanya menghabiskan masa dan wang ibu bapa.

Dalam hal ini kita wajar mencontohi sikap ibu bapa kaum Cina yang 'menamatkan' persekolahan anak mereka jika dilihat sudah tidak berminat, sebaliknya digalakkan bekerja dengan mana-mana pihak yang boleh membekalkan kemahiran dan menjamin masa depan yang jauh lebih baik berbanding graduan universiti yang menunggu dan mencari kerja.

Malah golongan ini berjaya mencipta kerja dan boleh berdikari berbanding mereka yang tidak mempunyai kemahiran.

Pelajar Melayu yang berada dalam lingkungan ini wajar diberikan perhatian dan peluang membina masa depan yang lebih terjamin dengan melalui sistem kemahiran semasa tingkatan empat dan lima di sekolah khas (vokasional kemahiran).

Saya percaya jika pelajar di tingkatan satu hingga tiga mengetahui akibat kegagalan di peringkat PMR peluang untuk berada di aliran akademik akan tertutup, mereka akan mempunyai fokus kepada pembelajaran bagi melayakkan naik ke tingkatan empat.

Jurang dan masalah ponteng serta masalah salah laku di kalangan pelajar di tingkatan satu hingga tiga juga boleh dikawal dan dikurangkan.

Dalam masa yang sama, usaha harus digerakkan bagi memerangi budaya ponteng yang mengundang pelbagai gejala yang menyebabkan pelbagai jenayah dilakukan oleh pelajar. Malahan kuasa dan bidang tugas Guru Disiplin juga wajar dinilai semula.

Sekolah berisiko perlu diberikan kelonggaran masa mengajar dan mungkin dilantik guru disiplin sepenuh masa bagi memberikan tumpuan mengawal masalah pelajar berisiko.

Kuala Nerang, Kedah

Utusan Malaysia Online: 21 Ogos 2009

Tiada ulasan: