Sabtu, 15 Mei 2010

Kerajaan mesti beri insentif boleh dinikmati majoriti guru

2010/05/15

HARI Guru disambut esok. Satu-satunya hari untuk mengenang jasa guru yang banyak berjasa mendidik anak bangsa.

Sudah menjadi kelaziman sejak kebelakangan ini, setiap kali Hari Guru disambut pada peringkat kebangsaan, beberapa insentif menarik akan diumumkan untuk guru.

Namun, saya ingin mengemukakan pandangan mewakili kebanyakan guru yang tidak pernah mendapat apa-apa daripada insentif itu. Majoriti guru mengharapkan insentif yang diberi dinikmati sekurang-kurangnya 90 peratus guru. Namun, apa yang berlaku, insentif hanya dinikmati tidak sampai 10 peratus guru, contohnya anugerah Guru Cemerlang, kenaikan pangkat dan mewujudkan gred kenaikan pangkat baru.

Harapan guru pada tahun ini, kerajaan lebih mengambil kira majoriti guru dalam memberikan insentif.

Bukan wang dan pangkat dijadikan keutamaan kerana lebih penting daripada kenaikan pangkat dan jawatan serta wang ialah menjaga kebajikan guru secara keseluruhannya.

Beban tugas guru sudah tidak dapat dinafikan lagi. Guru tidak dapat memberikan fokus terhadap pengajaran dan pembelajaran kerana dibebani tugas perkeranian. Apa salahnya, jika Kementerian Pelajaran mewujudkan pembantu guru, meletakkan jawatan guru data di luar norma perjawatan dan mewujudkan jawatan guru media di semua jenis sekolah.
Menjadikan jawatan Guru Penolong Kanan di sekolah gred B dan Sekolah Kurang Murid (SKM) sebagai jawatan luar norma, menaik taraf semua bilik guru, mewujudkan sekolah berasrama penuh untuk anak guru, memberikan pinjaman kerajaan untuk membeli kenderaan dan sebagainya.

Semua insentif itu lebih bermakna bagi majoriti guru dan meringankan sedikit beban serta guru dapat menumpukan perhatian terhadap pengajaran dan pembelajaran. Murid pula mendapat lebih perhatian daripada guru dan seterusnya negara juga mendapat modal insan berkualiti.

Jika insentif seperti itu diumumkan, pasti ramai guru gembira dan dapat merasai faedahnya berbanding yang hanya dinikmati sebahagian kecil guru.
Alasan implikasi kewangan pasti dijadikan sebab cadangan ini tidak dapat dilaksanakan.

Bagaimanapun, wajar diingat sekolah adalah tempat menjana modal insan yang perlu diberi keutamaan kerajaan.

Insentif kewangan, penambahan gred dan kenaikan pangkat perlu dikurangkan kerana hanya menyebabkan gred gaji guru semakin cacamerba.

Diharap cadangan ini membuka mata pihak berkaitan agar lebih memahami suara majoriti guru, namun tidak melupakan mereka yang minoriti. Selamat Hari Guru.

GURU BIASA,
Banting, Selangor

Berita Harian Online: 15 Mei 2010

Tiada ulasan: