Sabtu, 1 Mei 2010

Tambah pengambilan guru Sarawak, Sabah

2010/05/01

SUDAH tiba masanya pihak Kementerian Pelajaran mempertimbangkan pengambilan lebih ramai guru pelatih dari Sarawak dan Sabah untuk menampung kekurangan di kedua-dua negeri itu khususnya di kawasan pedalaman.

Guru di kalangan masyarakat tempatan amat memahami bahasa dan budaya masyarakat setempat. Hal ini akan banyak membantu meningkatkan kemajuan bidang pendidikan di tempat mereka mencurahkan bakti. Guru dari Semenanjung pun perlu diberi peluang untuk berkhidmat di kedua-dua negeri berkenaan.

Saya pernah berkhidmat di Sarawak sekitar 1982 di daerah pedalaman Julau, Sarikei yang pada suatu ketika kawasan hitam (Rascom) banyak memberi makna dan pengertian yang mendalam mengenai kehidupan serta nilai pengorbanan seorang guru.

Pengalaman belajar bahasa dan budaya masyarakat Iban selama dua bulan adalah pengalaman begitu mahal sekali. Pengalaman ini adalah buku yang sebenarnya dalam kehidupan kita sebagai warga pendidik di daerah pedalaman.

Terlalu menyentuh hati kerana masyarakat Iban kaya dengan budi bahasa. Untuk menjadi guru yang dedikasi, sentiasa bersyukur, cintakan ‘periuk nasi’ dan memiliki jati diri, pedalaman adalah daerah paling sesuai untuk berguru.

Guru di pedalaman kini haruslah berterima kasih kepada pihak kementerian kerana akan diberi pembayaran insentif tambahan antara RM500 hingga RM1,000 selain pelbagai insentif peluang kenaikan pangkat, peluang sambung pelajar berdasarkan tempoh berapa lama mereka berkhidmat di pedalaman serta pelbagai peluang lagi.

Rebutlah peluang ini kerana ia hanya datang sekali. Guru yang bakal ditempatkan di pedalaman selamat berbakti dan teruskan perjuangan yang murni ini.

CUCU DATUK BENTARO,
Bahau, Negeri Sembilan


Berita Harian Online: 1 Mei 2010

Tiada ulasan: