Jumaat, 10 Julai 2009

Tambah masa BI tak jejas waktu sekolah

PUTRAJAYA 9 Julai - Tambahan masa pengajaran dan pembelajaran subjek Bahasa Inggeris (BI) yang diumumkan kerajaan semalam, tidak akan mengubah waktu persekolahan sedia ada.

Bagaimanapun, waktu pembelajaran subjek lain akan dikurangkan.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom (gambar) berkata, ia sebagai langkah memperkukuhkan penguasaan bahasa Inggeris tanpa membebankan pelajar dan guru dengan tambahan waktu persekolahan.

''Ibu bapa tidak perlu risau dengan tambahan itu kerana waktu pembelajaran subjek lain akan dikurangkan tanpa menjejaskan pelajaran subjek itu.

''Misalnya mungkin kita akan mengurangkan waktu subjek Muzik untuk memberi lebihan masa kepada subjek BI," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Waktu BI bagi sekolah kebangsaan (SK) tahap satu ditambah sebanyak 90 minit kepada 330 minit seminggu manakala tahap dua daripada 210 minit kepada 300 minit seminggu.

Waktu BI bagi Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan Tamil (SJKT) tahap satu pula ditambah daripada 60 minit kepada 120 minit seminggu manakala tahap dua ditambah daripada 90 minit kepada 120 minit seminggu.

Bagi tingkatan satu hingga lima, waktu tambahan adalah daripada 200 minit kepada 280 minit seminggu.

Dalam pada itu, Alimuddin berkata, ibu bapa tidak perlu bimbang dengan pemansuhan dasar PPSMI yang dikatakan boleh mengelirukan anak-anak mereka kerana keputusan itu tidak dilaksanakan serta-merta.

''Kami yakin dengan pelaksanaan program pengukuhan bahasa Inggeris akan memantapkan lagi penguasaan bahasa itu dengan syarat guru dan pelajar berusaha keras," katanya.

Utusan Malaysia Online: 10 Julai 2009

Tiada ulasan: