Jumaat, 10 Julai 2009

Guru bersara direkrut semula secara kontrak

PUTRAJAYA 9 Julai - Guru bersara akan direkrut semula secara kontrak bagi memenuhi keperluan tambahan 13,933 guru Bahasa Inggeris (BI) bagi memantapkan penguasaan bahasa itu di kalangan pelajar.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom berkata, mereka boleh memohon terus kepada Kementerian Pelajaran untuk mengisi jawatan tersebut.

Katanya, guru bersara yang memohon akan ditempatkan berhampiran rumah masing-masing supaya tidak membebankan mereka untuk berulang- alik ke sekolah.

''Kementerian akan mencari jalan untuk memudahkan mereka berkhidmat di sekolah-sekolah dan kita percaya dengan cara ini lebih 600 guru bersara akan memohon.

''Bagaimanapun, tahap umur yang ditetapkan bagi mereka yang boleh memohon masih dalam perbincangan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Alimuddin berkata, kementerian juga akan berbincang dengan Naib Canselor IPTS untuk menyediakan lebih banyak program pendidikan di universiti mereka bagi memenuhi keperluan tenaga pengajar subjek itu.

''Kita juga masih berbincang dengan beberapa negara seperti Australia, New Zealand, India dan United Kingdom untuk mendapatkan khidmat 1,000 guru BI dari luar negara," katanya.

Utusan Malaysia Online: 10 Julai 2009

Tiada ulasan: