Khamis, 9 Julai 2009

Keputusan PPSMI hasil perbincangan

PUTRAJAYA: Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata semua pihak perlu sedar keputusan kerajaan berhubung dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) bukan proses yang mudah dan mustahil untuk memuaskan hati semua.

Bekas Menteri Pelajaran itu berkata, jika semua pihak melihat keputusan itu dalam konteks lebih luas berdasarkan kajian, fakta dan angka, mereka akan menganggap strategi baru memartabatkan bahasa Malaysia dan memantapkan bahasa Inggeris adalah wajar dalam konteks PPSMI.

"Jadi, saya berasa lega keputusan dibuat selepas enam tahun kumpulan pertama melalui PPSMI. Pendekatan yang kita buat pun bersandar kepada realiti yang berlaku," katanya pada sidang media selepas mesyuarat pasca Kabinet peringkat kementeriannya, semalam.

Hishammuddin berkata, beliau bersetuju dengan keputusan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, tetapi berpendapat banyak tugas perlu dilakukan, khususnya dalam konteks memperkukuh penguasaan bahasa Inggeris.

Katanya, ia perlu mengambil kira aspek pembelajaran dan pengajaran, memastikan peralatan di bawah PPSMI disesuaikan dengan dasar baru itu dan kedudukan guru.

"Percayalah ia (keputusan) itu tidak bersandarkan kepada polemik pertimbangan politik, sebaliknya hasil kajian dan perbincangan yang bermula ketika saya Menteri Pelajaran dulu.

"Saya terbabit dalam perbincangan tadi (semalam) dan ucapkan tahniah kepada Timbalan Perdana Menteri bahawa hujah dibentangkan kepada jemaah menteri adalah bersandarkan fakta dan angka yang saya sedia maklum," katanya.

Berita Harian Online: 9 Julai 2009

Tiada ulasan: