Khamis, 9 Julai 2009

Transformasi kurikulum B. Malaysia

PUTRAJAYA 8 Julai - Berikutan pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), Kementerian Pelajaran akan mula melaksanakan transformasi kurikulum Bahasa Malaysia di sekolah rendah dan menengah.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ia akan memberi fokus kepada penguasaan asas kemahiran berbahasa di kalangan murid melalui pendekatan modular yang bersepadu, seimbang dan holistik.

"Modul yang disediakan meliputi aspek kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis serta penguasaan tatabahasa dan seni bahasa.

"Pada masa sama, pendekatan didik hibur dan apresiasi bahasa diberi penekanan dalam kurikulum Bahasa Malaysia sekolah rendah," kata beliau pada sidang akhbar di sini hari ini.

Menurut Muhyiddin, di peringkat sekolah menengah pula, transformasi kurikulum Bahasa Malaysia akan memberi penekanan kepada penghayatan dan apresiasi aspek kesusasteraan Melayu.

Selain itu katanya, ia juga memberi penekanan kepada soal memantapkan kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis serta penguasaan tatabahasa dan seni bahasa.

Kerajaan, kata Timbalan Perdana Menteri, percaya dengan pendekatan baru itu negara akan dapat memartabatkan Bahasa Malaysia, memantapkan penguasaan bahasa Inggeris dan meningkatkan keupayaan murid untuk menguasai ilmu sains dan teknologi yang amat penting demi masa depan negara.

Utusan Malaysia Online: 9 Julai 2009

Tiada ulasan: