Selasa, 30 Jun 2009

34 pelajar SMK Seksyen 9 dibenar masuk kelas

SHAH ALAM 29 Jun - Seramai 34 pelajar dari sebuah kelas tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seksyen 9 di sini yang dikuarantin seminggu sejak Isnin lalu berikutan penularan influenza A (HINI) memulakan sesi persekolahan seperti biasa hari ini.

Bagaimanapun, pihak sekolah memeriksa suhu badan semua pelajar terbabit sebelum mereka masuk ke kelas masing-masing.

Ia dilakukan sebagai langkah berjaga-jaga bagi memastikan kesihatan mereka baik sepanjang waktu persekolahan.

Pengetua sekolah, Maizan Mohd. Nor berkata, semua pelajar kelas itu yang dikuarantin di rumah dan seorang pelajar perempuan yang sebelum ini disahkan positif H1N1 sudah dibenarkan datang ke sekolah dan belajar seperti biasa,.

Kata beliau, sebagai langkah berjaga-jaga pihaknya membuat dua kali pengambilan suhu badan terhadap kesemua pelajar terlibat pada awal pagi dan waktu akhir sekolah iaitu sekitar 12.45 tengah hari.

''Langkah ini adalah kesinambungan pemeriksaan yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan sebelum ini bagi memastikan pelajar-pelajar dalam keadaan sihat semasa berada di sekolah.

''Malah kita turut memberi penerangan amalan penjagaan kebersihan kepada semua pelajar dan ia disampaikan oleh pegawai kesihatan dari Pejabat Kesihatan Daerah Petaling pada waktu perhimpunan pagi tadi," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Pada 22 Jun lalu, kelas tersebut ditutup seminggu selepas pihak sekolah menerima surat yang mengarahkan semua pelajar dari kelas itu dikuarantin di rumah berikutan seorang pelajar perempuan disahkan positif H1N1.

Bagaimanapun, sekolah itu masih dibuka kepada pelajar lain berikutan tiada arahan penutupan diterima sama ada dari Kementerian Kesihatan atau Kementerian Pelajaran.

Maizan berkata, pihak sekolah terutama guru-guru yang mengajar kelas itu sudah mula menjalankan aktiviti pembelajaran seperti biasa.

"Guru-guru terlibat juga menyusun semula jadual pengajaran berikutan pelajar kelas itu sudah tertinggal beberapa bab mata pelajaran sepanjang tempoh kuarantin,'' katanya.

Dalam pada itu, beliau juga mengingatkan ibu bapa supaya tidak panik dan bimbang untuk menghantar anak mereka ke sekolah.

Utusan Malaysia Online: 30 Jun 2009

Tiada ulasan: